De 'boom' in de Duitse auto productie gaat voorbij aan de Duitse logistieke dienstverleners die zich in autotransport hebben gespecialiseerd. Toch voorziet de branche zelf op korte termijn een chaos door te weinig capaciteit.
Uit een enquête die Daimler uitvoerde onder 200 vertegenwoordigers van autotransporteurs uit heel Europa blijkt dat 60 procent van die bedrijven nog steeds verlies maakt. Slechts 13 procent schrijft zwarte cijfers, de rest speelt quitte. Zelfs marktleider BLG-Gruppe uit Bremen en de grote zuid Duitse autotransporteur Mosolf verdienen niet of nauwelijks. Zwarte cijfers schrijft DB Schenker Rail, die voor de crisis bijna een miljard euro omzet in autotransport behaalde. Veel Duitse transporteurs hebben last van het feit dat de binnenlandse verkopen in Duitsland slecht zijn waardoor er geen retourtransporten van auto's zijn. Structurele oorzaken zijn dat steeds meer Europese autofabrieken in de exportlanden op locatie produceren. Dat geldt ook voor niet-Europese fabrieken in Europa. Brancheorganisatie European Car Transport Group (ECG) waarschuwt echter voor een toekomstig capaciteitstekort omdat de branche zijn capaciteit de afgelopen jaren met ongeveer 20 procent heeft teruggebracht. Autotransporteur Mosolf verwacht zelfs dat tekort al in het voorjaar van 2011 tot een chaos in de automobiel logistiek zal leiden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten