BRUSSEL - Politierechters in ons land krijgen over enkele weken de mogelijkheid om hardleerse dronken bestuurders te verplichten een alcoholslot in hun auto te installeren.
Van onze redacteur
Een autobestuurder is gisteren overleden nadat hij 's ochtends in Antwerpen door een dronken chauffeur van de weg was gekatapulteerd. Omdat alcoholmisbruik bij bestuurders zo'n menselijke ravage blijft aanrichten, werken verschillende regeringen in Europa aan de invoering van een zogenaamd alcoholslot. Dat betekent dat een bestuurder een blaastest moet doen voor hij zijn auto kan starten. De auto kan niet vertrekken als de bestuurder meer dan 0,2 promille alcohol in het bloed heeft.
De Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, maakte woensdag bekend dat zij vanaf mei volgend jaar een alcoholslot verplicht wil maken voor alle bestuurders die betrapt worden op een promillage van 1,3. Dat komt overeen met acht tot tien glazen bier. België staat met het alcoholslot al een eind verder. Er is een wet terzake goedgekeurd op 9 juli vorig jaar. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) is ondertussen klaar met de uitvoeringsbesluiten. Die zijn net ondertekend, maar voor de wet gepubliceerd kan worden in het Staatsblad en dus van kracht wordt, moeten ze mee ondertekend worden door premier Yves Leterme, minister van Economie Vincent Van Quickenborne, minister van Justitie Stefaan De Clerck en de koning. 'Dat moet normaal eind november, begin december een feit zijn.'
Schouppe wijst wel op enkele verschillen tussen zijn wetsvoorstel en het Nederlandse. In Nederland gaat het om een administratieve sanctie. 'Wij bieden daarentegen aan politierechters het alcoholslot aan als bijkomende strafmogelijkheid. Het zal gelden voor hardleerse dronken chauffeurs, voor recidivisten.'
Belgische politierechters kunnen vrij bepalen of ze een dronken bestuurder een rijverbod opleggen, een geldboete geven of een werkstraf opleggen, en of ze een alcoholslot laten installeren. De veroordeelde moet het slot op eigen kosten laten plaatsen. Zo'n toestel kost al gauw tussen de 1.000 en 2.000 euro. De politierechters kunnen daarnaast bijkomende maatregelen opleggen zoals het verplicht laten behandelen van de alcoholverslaving. De nieuwe strafmogelijkheid is volgens Schouppe een extra wapen in de strijd om het aantal verkeersdoden te laten dalen.
Maar het alcoholslot heeft ook tegenstanders. Het is immers mogelijk om de werking van het slot te omzeilen, bijvoorbeeld door iemand anders te laten blazen. Probleemdrinkers die nuchter achter het stuur kruipen, kunnen last krijgen van epileptische aanvallen, van trillingen en van slechte concentratie. De Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie beweert zelfs dat alcoholsloten slecht zijn voor de verkeersveiligheid.
Een autobestuurder is gisteren overleden nadat hij 's ochtends in Antwerpen door een dronken chauffeur van de weg was gekatapulteerd. Omdat alcoholmisbruik bij bestuurders zo'n menselijke ravage blijft aanrichten, werken verschillende regeringen in Europa aan de invoering van een zogenaamd alcoholslot. Dat betekent dat een bestuurder een blaastest moet doen voor hij zijn auto kan starten. De auto kan niet vertrekken als de bestuurder meer dan 0,2 promille alcohol in het bloed heeft.
De Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, maakte woensdag bekend dat zij vanaf mei volgend jaar een alcoholslot verplicht wil maken voor alle bestuurders die betrapt worden op een promillage van 1,3. Dat komt overeen met acht tot tien glazen bier. België staat met het alcoholslot al een eind verder. Er is een wet terzake goedgekeurd op 9 juli vorig jaar. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) is ondertussen klaar met de uitvoeringsbesluiten. Die zijn net ondertekend, maar voor de wet gepubliceerd kan worden in het Staatsblad en dus van kracht wordt, moeten ze mee ondertekend worden door premier Yves Leterme, minister van Economie Vincent Van Quickenborne, minister van Justitie Stefaan De Clerck en de koning. 'Dat moet normaal eind november, begin december een feit zijn.'
Schouppe wijst wel op enkele verschillen tussen zijn wetsvoorstel en het Nederlandse. In Nederland gaat het om een administratieve sanctie. 'Wij bieden daarentegen aan politierechters het alcoholslot aan als bijkomende strafmogelijkheid. Het zal gelden voor hardleerse dronken chauffeurs, voor recidivisten.'
Belgische politierechters kunnen vrij bepalen of ze een dronken bestuurder een rijverbod opleggen, een geldboete geven of een werkstraf opleggen, en of ze een alcoholslot laten installeren. De veroordeelde moet het slot op eigen kosten laten plaatsen. Zo'n toestel kost al gauw tussen de 1.000 en 2.000 euro. De politierechters kunnen daarnaast bijkomende maatregelen opleggen zoals het verplicht laten behandelen van de alcoholverslaving. De nieuwe strafmogelijkheid is volgens Schouppe een extra wapen in de strijd om het aantal verkeersdoden te laten dalen.
Maar het alcoholslot heeft ook tegenstanders. Het is immers mogelijk om de werking van het slot te omzeilen, bijvoorbeeld door iemand anders te laten blazen. Probleemdrinkers die nuchter achter het stuur kruipen, kunnen last krijgen van epileptische aanvallen, van trillingen en van slechte concentratie. De Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie beweert zelfs dat alcoholsloten slecht zijn voor de verkeersveiligheid.
En nu maar hopen dat het dodenaantal daalt... en het aantal zwaargewonden die voor de rest van hun leven er een souvenir aan overhouden...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten