Welkomstwoordje

Welkom in ons Hoekje !!!
We hopen dat je hier een aangename verpozing vind en je je niet zal vervelen. Geniet er van.
Hoe werkt de pps ?
Bij dia`s als Dagboek van een hond en Liefdesgeschiedenis :
om die te laten afspelen ga je even naar de blogarchief en klik je daar op de link van de dia`s die je wil zien .
Gastenboek
Onderaan rechts , onder music oldies vind je een gastenboek
waar je je opmerkingen kan plaatsen wat je van deze blog vind,
of als je een vraag of iets anders wil kribbelen. Ga je gang.
Zoekmachine
Als je nog een beetje verder naar beneden gaat vind je ook onderaan rechts een google-zoekmachine waarmee je dus op het net kan surfen.
Nog een beetje verder naar onder vind je een zoekmachine waarmee je kan vertalen.
Volgen
Vlak daaronder, eveneens links, zie je dat je je als volger van het blog kan opgeven Meer uitleg hierover later.
Travel Talk
Is daar vlak onder. Daarmee kan je ook volgers en eigenaars van andere blogs vinden over de hele wereld. Je moet jezelf dan wel even aanmelden.
Share it
Daarmee kan je artikels delen of video`s op je facebook of Twitter.

Veel plezier !!

waarschuwing
Zoals je zal zien komen in dit blog niet alleen leuke artikelen en amusement aan bod, maar ook ernstige onderwerpen en dringende oproepen!!
Wij, die het goed hebben in ons dagelijks bestaan, laat ons onze ogen niet sluiten voor hen die grote nood kennen
en laat ons daar samen, waar we kunnen en hoe we kunnen ,
een uitgestoken hand bieden.
Al is het maar het tekenen van een petitie of het aanklagen van onrecht... Verspreid het, opdat ook de stem, de hulproep van deze mensen gehoord wordt... !
Dank u wel !!

sunwoef

zondag 13 mei 2012

‘Ongelofelijk, zondag kan ik weer met de scouts op stap'


STAATSSECRETARIS DE BLOCK ZET ‘PERFECT GEÏNTEGREERDE' ASIELZOEKER DAN TOCH LAND NIET UIT.



BOORTMEERBEEK - Scott Manyo, de perfect 

geïntegreerde scoutsleider uit Boortmeerbeek, wordt niet 

naar Kameroen teruggestuurd. Staatssecretaris Maggie 

De Block en de Dienst Vreemdelingenzaken laten de

 jongen eerst zijn studies hier afmaken. Hoewel zijn lot 

daarna nog onzeker blijft, reageert het pleeggezin van de

 jongeman euforisch. Ook bij Scott kan de vreugde niet

 op. ‘Ik heb mij familie ontzettend gemist', zegt de 20-

jarige jongeman.



Groot feest bij het pleeggezin van Scott gisteravond, waar

 de thuiskomst van de jongeman uitvoerig werd gevierd. ‘Ik

 heb niet genoeg woorden om iedereen te bedanken.

 Opnieuw samen met mijn familie rond de tafel, ik heb dit

 een maand lang erg gemist. We zaten met vijf mensen op

 een kamer en het was er te lawaaierig om te studeren. Nu

 wil ik snel mijn gewone leven weer heropnemen. Zondag ga

 ik met de scouts op stap en volgende week opnieuw naar

 school', zegt een overgelukkige Scott.


Pleegvader Dirk Kops was zelf verrast door het telefoontje 

dat hij eerder op de dag had gekregen. ‘Plots belde de

 Dienst Vreemdelingenzaken dat ik Scott mocht ophalen. Ik

 was overweldigd door het nieuws', zegt hij. ‘Maar ik ben blij 

dat het humane heeft gezegevierd. Ik wil de staatssecretaris

 en de Dienst Vreemdelingenzaken bedanken voor hun

 juiste beslissing. Al is het uiteindelijk vooral Scotts 

verdienste dat hij hier mag blijven, zoals ik van bij het begin

 heb gezegd. Hij heeft zich hier perfect geïntegreerd. Hij

 leert goed, werkt goed, is door iedereen graag gezien. Hij is

 onze echt onze zoon geworden.'


Het lijkt het (voorlopige?) einde van de lijdensweg die Scott

 Manyo heeft doorstaan, sinds de 20-jarige scoutsleider uit

 Boortmeerbeek half april door de politie werd opgepakt en

 door de Dienst Vreemdelingenzaken in het gesloten

 centrum van Merksplas opgesloten om naar zijn thuisland

 Kameroen te worden teruggestuurd. Volgens de Dienst 

Vreemdelingenzaken is hij ‘vrijgesteld'. In zijn geval wil dat

 zeggen dat hij een voorlopige verblijfsvergunning krijgt voor

 de duur van zijn studies.


‘Na gesprekken tussen de staatssecretaris(Maggie De Block,

 nvdr.) en directeur-generaal Freddy Roosemont achtte De

 Block het niet onredelijk dat Scott Manyo zijn studies in ons

 land mag afmaken', aldus de woordvoerster van DVZ. ‘Zij

 kan dat beslissen, want dat is haar bevoegdheid. Zijn

 dossier was heel specifiek, maar elk dossier is anders. Dit

 schept dan ook geen precedent voor andere dossiers.'




Hekserij

Dat Scott Manyo naar Kameroen dreigde te worden

 teruggestuurd, veroorzaakte vorige maand heel wat

 commotie. Hij spreekt vloeiend Nederlands en is perfect

 geïntegreerd. Hij is scoutsleider bij de Kapoenen in

 Boortmeerbeek en supporter van KV Mechelen. Hij was

 vijftien toen hij in 2008 in zijn eentje naar ons land reisde.

 Zij vader raakte vermist na een politieke betoging. Zijn

 moeder werd verdacht van hekserij. Dat vertelde hij bij zijn

 asielaanvraag. Die werd in 2009 afgewezen. Hij studeerde

 toen al in Mechelen. Het tempo waarin hij Nederlands

 leerde, vonden zijn leerkrachten indrukwekkend. Ook zijn

 tweede asielaanvraag werd afgewezen, wegens een gebrek

 aan nieuwe elementen.


In juni 2010, na al twee jaar in België te verblijven, werd hij

 een eerste keer opgepakt. Hij kreeg toen het bevel om het

 land binnen de dertig dagen te verlaten. ‘We wilden hem zo

 de kans geven zijn schooljaar af te maken. Hij is er niet op

 ingegaan', zegt Roosemont van DVZ.


Regularisatie

Half april werd Manyo opnieuw aangehouden terwijl hij met

 de trein op weg was naar huis. Sinds zijn opsluiting in

 Merksplas voelde hij zich verzwakt. ‘Ik voel me slap en sta

 te trillen op mijn benen. Ik wil niet terug naar Kameroen

. Dan ga ik nog liever dood', zei hij toen. Manyo geloofde dat

 hij in Kameroen meteen zou worden opgepakt omdat zijn

 vader een politieke opposant is en nog altijd vermist is.


Welk lot Manyo na het beëindigen van zijn studies te

 wachten staat, blijft onzeker. In het centrum heeft hij een

 regularisatieaanvraag ingediend. Die wordt nog onderzocht

. Als het antwoord daarop negatief is, kan hij toch nog

 worden uitgewezen. ‘Dat is voor later. Laat hem zich nu

 maar concentreren op zijn studies', aldus zijn opvangvader.

VIDEO
video Scott Manyo mag studies afmaken in België Scott Ma

Dank je wel Maggie 

Geen opmerkingen: