Welkomstwoordje

Welkom in ons Hoekje !!!
We hopen dat je hier een aangename verpozing vind en je je niet zal vervelen. Geniet er van.
Hoe werkt de pps ?
Bij dia`s als Dagboek van een hond en Liefdesgeschiedenis :
om die te laten afspelen ga je even naar de blogarchief en klik je daar op de link van de dia`s die je wil zien .
Gastenboek
Onderaan rechts , onder music oldies vind je een gastenboek
waar je je opmerkingen kan plaatsen wat je van deze blog vind,
of als je een vraag of iets anders wil kribbelen. Ga je gang.
Zoekmachine
Als je nog een beetje verder naar beneden gaat vind je ook onderaan rechts een google-zoekmachine waarmee je dus op het net kan surfen.
Nog een beetje verder naar onder vind je een zoekmachine waarmee je kan vertalen.
Volgen
Vlak daaronder, eveneens links, zie je dat je je als volger van het blog kan opgeven Meer uitleg hierover later.
Travel Talk
Is daar vlak onder. Daarmee kan je ook volgers en eigenaars van andere blogs vinden over de hele wereld. Je moet jezelf dan wel even aanmelden.
Share it
Daarmee kan je artikels delen of video`s op je facebook of Twitter.

Veel plezier !!

waarschuwing
Zoals je zal zien komen in dit blog niet alleen leuke artikelen en amusement aan bod, maar ook ernstige onderwerpen en dringende oproepen!!
Wij, die het goed hebben in ons dagelijks bestaan, laat ons onze ogen niet sluiten voor hen die grote nood kennen
en laat ons daar samen, waar we kunnen en hoe we kunnen ,
een uitgestoken hand bieden.
Al is het maar het tekenen van een petitie of het aanklagen van onrecht... Verspreid het, opdat ook de stem, de hulproep van deze mensen gehoord wordt... !
Dank u wel !!

sunwoef

zaterdag 7 mei 2011

De verschillen tussen toen en nu

http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=8300

'Verschil moet er zijn' is een bekend gezegde die ook opgaat in het transport. De ontwikkelingen in de auto-industrie en daarmee ook in de transportsector hebben niet stil gestaan. Wat zijn nu precies de verschillen? Om dit in beeld te brengen spraken we een chauffeur die al ruim dertig jaar op de vrachtwagen rijdt en iemand die net drie jaar in het transport werkzaam is. 

Lees het complete interview met beide heren hier



Gerard Haex is al 35 jaar vrachtwagenchauffeur. Voor Wetron transport rijdt hij onder meer op Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Hij geeft een impressie van hoe het er vroeger aan toe ging tijdens het rijden. Voor het plannen van de route maakte hij gebruik van een eenvoudige landkaart. Collega Erik van Velthoven maakt tevens gebruik van kaarten, maar ook van een navigatiesysteem.


Naast in eigen land rijdt Van Velthoven op Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië. Hij rijdt sinds 2008 voor het bedrijf. Contact met het thuisfront houdt hij via de telefoon. Haex mocht vroeger gebruik maken van de telefoon bij klanten. Apparaten zoals bijvoorbeeld een waterkoker bestonden destijds niet. Nu, 35 jaar later, hoort een laptop en een waterkoker bijna tot de standaardapparaten in de cabine, net als bij Van Velthoven bijvoorbeeld.
 


De elektriciteit voor onder meer deze apparatuur regelt Van Velthoven via een omvormer. Dit terwijl er vroeger geen elektriciteit aan boord was. Een ander groot verschil is te vinden in de slaapcabines van de trucks. "Ik heb een bed achter de stoelen", vertelt Van Velthoven. Het geheel wordt van elkaar gescheiden door gordijnen. Eerder bestond de slaapcabine uit "een houten plank met een matrasje", zegt Haex.


Daarnaast hebben de chauffeurs met nieuwe en meer regel- en wetgeving te maken gekregen. Bijvoorbeeld met de verplichte nascholing en het halen van de benodigde certificaten. Dit soort aspecten hebben een grotere betekenis gekregen in de transport. Hierin is overigens wel een verschil tussen Nederland, waar hogere kwalificaties gelden dan in bijvoorbeeld Oost-Europese landen.

In de toekomst zal ongetwijfeld ook nog weer het één en ander veranderen voor de transportsector en de vrachtwagens. Wellicht krijgen we te maken met nog zuinigere vrachtwagens, of zet de ontwikkeling die nu in de auto-industrie bezig is zich door in de transportsector en krijgen we trucks die op elektriciteit rijden. Waarschijnlijk is wel dat over dertig jaar weer een groot aantal verschillen met nu is aan te geven.

©Transport Online | Cindy Houwen

Uiteraard moeten de ritten bijgehouden worden. Eerst werd er voor de tijdsregistratie een werkboekje gebruikt. "Later tachoschijven", aldus Haex. Nu wordt het "via de boordcomputer bijgehouden", zegt Van Velthoven. "Ik heb geen airbags in mijn vrachtwagen, wel een navigatiesysteem." Volgens Haex is de vrachtwagen "nu veel moderner" dan 35 jaar geleden. Zowel aan de binnen- als de buitenkant. 

Haex nam vroeger "alleen brood en drinken" mee in de vrachtwagen. "Een koelkast bestond niet." Zijn collega neemt meerder dingen mee onderweg. "Een USB-stick, wat te lezen en veel eten." Haex geeft aan dat de sfeer tussen de collega's vroeger goed was, gevraagd naar hoe de sfeer onderling was, ook bijvoorbeeld bij pech onderweg. Van Velthoven geeft aan dat men onderling "behulpzaam" is. 

Uit het bovenstaande blijkt wel dat er in de afgelopen dertig jaar veel veranderd is in de transportsector. De vrachtwagens zijn bijvoorbeeld moderner uitgerust met de nieuwste technologieën en de slaapcabine heeft ook meer comfort gekregen. Ook voor de chauffeurs is het één en ander veranderd. Er wordt nu vooral gebruik gemaakt van navigatiesystemen en ook de tijdsregistratie gaat nu digitaal. 

Geen opmerkingen: