Welkomstwoordje

Welkom in ons Hoekje !!!
We hopen dat je hier een aangename verpozing vind en je je niet zal vervelen. Geniet er van.
Hoe werkt de pps ?
Bij dia`s als Dagboek van een hond en Liefdesgeschiedenis :
om die te laten afspelen ga je even naar de blogarchief en klik je daar op de link van de dia`s die je wil zien .
Gastenboek
Onderaan rechts , onder music oldies vind je een gastenboek
waar je je opmerkingen kan plaatsen wat je van deze blog vind,
of als je een vraag of iets anders wil kribbelen. Ga je gang.
Zoekmachine
Als je nog een beetje verder naar beneden gaat vind je ook onderaan rechts een google-zoekmachine waarmee je dus op het net kan surfen.
Nog een beetje verder naar onder vind je een zoekmachine waarmee je kan vertalen.
Volgen
Vlak daaronder, eveneens links, zie je dat je je als volger van het blog kan opgeven Meer uitleg hierover later.
Travel Talk
Is daar vlak onder. Daarmee kan je ook volgers en eigenaars van andere blogs vinden over de hele wereld. Je moet jezelf dan wel even aanmelden.
Share it
Daarmee kan je artikels delen of video`s op je facebook of Twitter.

Veel plezier !!

waarschuwing
Zoals je zal zien komen in dit blog niet alleen leuke artikelen en amusement aan bod, maar ook ernstige onderwerpen en dringende oproepen!!
Wij, die het goed hebben in ons dagelijks bestaan, laat ons onze ogen niet sluiten voor hen die grote nood kennen
en laat ons daar samen, waar we kunnen en hoe we kunnen ,
een uitgestoken hand bieden.
Al is het maar het tekenen van een petitie of het aanklagen van onrecht... Verspreid het, opdat ook de stem, de hulproep van deze mensen gehoord wordt... !
Dank u wel !!

sunwoef

maandag 20 december 2010

Chauffeurs vast in de kou zonder eten en drinken

http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=7757

DAMWOUDE - Het winterweer houdt Europa nu al dagen in de greep. Naast alle mooie plaatjes die het oplevert geeft het vooral ook veel verkeersellende zeker als je als chauffeur 90% van je tijd op de weg doorbrengt. De redactie kreeg de afgelopen dagen een aantal reacties binnen van chauffeurs die behoorlijke hinder hebben ondervonden van de sneeuw.


Naast het feit dat je stilstaat, wat al erg genoeg is, zul je ook moeten eten en drinken. Wordt er een beetje goed voor 'onze jongens' gezorgd onderweg? Een aantal chauffeurs doen hun verhaal aan Transport Online.

Vrachtwagens vast in de sneeuw in Duitsland
Peter Sterk, werkzaam bij van der Linden Transport uit Waalwijk, mailde de redactie vrijdag dat hij woensdagochtend wegreed vanuit Waalwijk richting Leipzig. Woensdagmiddag heeft hij daar netjes gelost en zou daarna met een collega 20 kilometer ten oosten van Leipzig laden maar vanwege het slechte weer besloten ze een parkeerplaats op te zoeken. Donderdagochtend zijn ze om 7:30 uur weer gaan en net voor de middag hebben ze allebei geladen en zijn via Magdenburg de A2 opgereden richting Hannover-Osnabrück-De Poppe.

Na een paar kilometer reden ze op de A2 de file én de sneeuw in. Over 5 kilometer hebben ze maar liefst tweeënhalf uur gedaan. Na wat verplichte pauzes besluiten de heren dat verder rijden geen zin meer heeft en parkeren de vrachtwagens op de Autohof bij Uhrsleben. Rond 16:15 uur komen ze daar aan. Ondertussen liep de Autohof behoorlijk vol en om 21:00 uur kon er geen truck meer bij. Het stond er vierkant vol en alles stond schots en scheef door elkaar.

Vrijdagochtend om zeven uur trekken de twee de gordijntjes weer open. Ze horen verhalen van Duitse collega's die over 15 kilometer maar liefst acht uur gedaan hebben. Om 8:15 uur was er genoeg ruimte om naar de snelweg te rijden. Tot aan Helmstedt hebben ze heel rustig gereden. Overal stonden trucks op de vluchtstrook met de gordijnen dichten, een hoop sneeuw tegen de zijkant door de sneeuwschuivers.

Na Helmstedt kunnen de twee doorrijden en is de meeste ellende voorbij. Peter hoorde later op het nieuws dat de gestrande voertuigen zijn vlotgetrokken door legervoertuigen.

Vast in Duitsland na ongeval
Ook Marc Beukers was één van de vele chauffeurs die vast kwam te staan in Duitsland door het winterweer. Marc vertelt: "Afgelopen donderdag heb ik vast gestaan in Duitsland door een ongeval door het winterweer. Ik was 's middags om 16:30 uur vertrokken van uit Vejle in Denemarken met een lading voor Nederland. Het eerste stuk tot aan de Duitse grens verliep goed en de weg was mooi schoongeveegd en gestrooid."

Maar vanaf het moment dat hij in Duitsland kwam begon de ellende. Marc vervolgt: "Twee kilometer voor de afslag Schleswig-Schuby kwam ik in een 'volsperrung'. Er was een vrachtwagen geschaard en gekanteld. Dit was nog maar net gebeurd dus was er ook nog geen melding op de radio geweest. Anders had ik bij afslag Tarp eraf gegaan. Het was 19:00 uur en ik stond stil. Pas om 21:00 uur klopte er een politieagente op mijn deur en vertelde dat ik mijn vrachtwagen op de vluchtstrook moest parkeren en maar zes uurtjes moest gaan slapen. De gekantelde vrachtwagen bleek namelijk geladen met kratten bier en die lagen overal verspreid op de weg."

De personenwagens werd verzocht om te keren en terug te rijden naar de afslag Tarp. Wij, chauffeurs, stonden op de vluchtstrook, ook de collega's met een dagcabine en zonder standkachel. Ik heb voor deze collega's een paar koppen koffie gezet en gelukkig heb ik een magnetron dus kon ik ook een paar kleine snackjes warm maken voor hen. Maar vanuit de Duitse autoriteiten kwam totaal geen hulp, ook geen Rode Kruis."

"Al met al werden we om 2:45 uur wakker gemaakt door de Duitse politie en mochten we weer verder rijden. Er werd ons echter niet verteld hoe we ons konden indekken qua rusturen."

Ook in Frankrijk slechte verzorging
Chauffeur Rob Entjes reageert boos. Hij is verontwaardigt over het feit dat er slecht voor de chauffeurs gezorgd wordt wanneer zij stilstaan in winterse omstandigheden. Rob: "Wat men beweert in de journaals dat er soep en/of koffie langs de jongens wordt gebracht is in mijn ogen onzin. Ik weet niet waar ze gestaan hebben maar ik heb niemand gezien. Maar dna ook helemaal niemand!"

Hij vervolgt: "Ik heb nu al drie keer vast gestaan in Frankrijk maar daar laten ze je gewoon aan je lot over. Afgelopen donderdag nog: ik stond tussen Maçon en Dyon, midden op de snelweg. Stel je dat eens voor: geen toilet, geen drinken. Met andere woorden: verrek maar! Is dit nu die beroemde Franse gastvrijheid?"

"En om wat voor reden werden we stilgezet? Het is eigenlijk te belachelijk voor woorden! Er lag zeggen en schrijven tien centimeter sneeuw. Is dat een reden om een autoweg maar volledig af te sluiten? Ik heb zelf jaren op Noorwegen gereden als ze dat daar ook zouden doen stond je zeker zes maanden van het jaar stil!"

Volgens Rob zou er in de rijopleiding meer aandacht besteed moeten worden aan rijden in de sneeuw zodat ook de wat jongere chauffeurs goed voorbereid de weg op gaan.

©Transport Online | Esther van der Wal-de Vries





Schandalig deze mensen zo aan hun lot over te laten !! Het is al geen pretje met dergelijk weer met een vrachtwagen of truck te moeten rijden !! Als men dan toch verbied verder te rijden omwille van weersomstandigheden dat men dan ook de nodige voorzieningen treft !!! Eventueel een noodtent oprichten met warme dranken, voedsel, verwarming en eventueel slaapgelegenheid voor mensen die enkel over een dagcabine beschikken. Dan kan men het verkeer ook makkelijker in veilige banen leiden !! Die tent zou dan enkel zijn voor vrachtverkeer !! Dat moet toch haalbaar zijn !!!

Geen opmerkingen: