Leerlingen van 6 humane wetenschappen in Soldiers for Love t-shirt, een eigen ontwerp MALLE - Op wereldaidsdag 1 december werkten de leerlingen van 6 humane wetenschappen van het Koninklijk Atheneum een informatieve voormiddag uit voor hun medeleerlingen van de 2e graad, het 3e en 4e middelbaar. Al aan de schoolpoort werden alle leerlingen onthaald met het rode lintje, symbool van de strijd tegen aids, én een gratis condoom. Wat de reacties zijn, vroegen we aan Hilde Verbercht, leerkracht gedragswetenschappen en opdrachtgever: ‘Vorig jaar hadden we een project rond drugs, daarover hadden de zesdejaars een heel rapport opgesteld. De klas werd opgedeeld in groepjes, en elk groepje werkte rond één aspect van de problematiek. Daarna stelden ze hun resultaten voor. Dit jaar koos ik voor één thema waar heel de klas rond werkte, én waarmee ze naarbuiten kwamen’, zegt ze. Aids: ver van mijn bed? Is aids iets waar de leerlingen in Malle toch wakker van liggen, of is het eerder een ver-van-mijn-bed-show? ‘Ik denk niet dat ze er echt mee bezig zijn. Eén van de vaardigheden bij de module onderzoekscompetenties is het opzoeken van informatie. Ze raadpleegden nogal wat sites, artikels, en enkele geschreven bronnen zoals brochures. Maar na het opzoekwerk concludeerden de leerlingen dat de problematiek toch wel ernstiger is dan ze dachten. Over het algemeen kennen ze er weinig over. Slechts een paar leerlingen wisten er beduidend meer over dan de rest. Hun doelgroep was de tweede graad omdat die eigenlijk pas begint met seksuele activiteiten. Nadien, in de evaluatie, zijn de leerlingen van het zesde geschrokken over hoe groot de vraag is bij die leerlingen van de tweede graad om meer over aids te weten te komen, ook binnen de lessen’, zegt Hilde Verbercht. Weinig kennis over aids? Het verwondert ons eerlijk gezegd ook. Mevrouw Verbercht licht toe: ‘Ook Sensoa zegt dat wel dat er een periode geweest is dat de jeugd feller met aids bezig was. De kennis en alertheid is aan het terugvallen, jongeren vrijen nonchalanter, die grote besmettingsangst is weggeëbd. Dat komt voor een deel door de betere aidsremmers. De diagnose krijgen is niet meer zo dramatisch als tien jaar geleden’, zegt ze. Heel wat van opgestoken Wat vinden de leerlingen van het zesde zelf van de opdracht? De leerkracht: ‘Ik moet hun evaluaties nog lezen. Maar ze hebben zeker veel bijgeleerd, inhoudelijk natuurlijk, maar ze hebben ook ontdekt hoe moeilijk het is om een dergelijk project te realiseren. Uitstelgedrag is hen niet vreemd - zoals bij alle mensen van die leeftijd. Op 14 dagen van de deadline moesten ze nog snel van alles regelen. Ze zijn ook geschrokken van wat er allemaal bij zo’n organisatie komt kijken. Verder hebben ze leren samenwerken, en ze hebben elkaar beter leren kennen. Niet alleen de leerlingen uit hun klas, ook de andere leerlingen. In onze school is er zowel algemeen secundair, technisch als beroepsonderwijs. De richting humane wetenschappen valt onder ASO. Sommigen zaten met een aantal vooroordelen tegenover de leerlingen TSO en BSO. Dat ze niet geïnteresseerd zouden zijn, bijvoorbeeld. Met dit project hebben ze ontdekt dat dit helemaal niet waar is. Daarnaast hebben ze ook hun eigen vaardigheden leren kennen, bijvoorbeeld dat ze best in staat zijn om een discussie te leiden, dat ze leerlingen kunnen motiveren en dat ze iets kunnen uitleggen aan een groep’, verklaart ze. Positieve reacties Hilde Verbercht: ‘Van de andere leerlingen hebben ze heel wat positieve reacties gekregen. In eerste instantie waren er nogal wat die dachten ‘oei, oei, ’t is een project, ’t zal weer wat zijn!’ Het normale schema werd doorbroken voor een viertal activiteiten volgens een doorschuifsysteem. Heel wat leerlingen die er ongemotiveerd aan begonnen zijn, merkten dat het interessant en zelfs plezant was, interactief - er was voldoende ruimte om vragen te stellen - en helemaal niet saai. Er was een presentatie van de inhoud van hun rapport met uitleg over aids, dan een inleefspel over hoe je kunt besmet worden, een quiz en een discussiespel. Hoogtepunt was het afsluitende toneeltje op basis van een zelf geschreven scenario. Ludiek, suggestief, met een boodschap en zeer gesmaakt door de leerlingen’, zegt de leerkracht. Opbrengst voor aidsweesjes ‘De leerlingen hadden voor de projectdag een aantal onkosten, zoals t-shirts, drukwerk, enz,... Daarvoor hadden ze geld nodig. Ze kwamen op het idee om op school tijdens de speeltijd zelfgebakken cake te verkopen. De opbrengst was groter dan hun onkosten. Het saldo schenken ze aan de komende ‘Music For Life’-actie van Studio Brussel en het Rode Kruis en gaat dus naar de aidsweeskinderen’, besluit mevrouw Verbercht. |
Welkomstwoordje
Welkom in ons Hoekje !!!
We hopen dat je hier een aangename verpozing vind en je je niet zal vervelen. Geniet er van.
Hoe werkt de pps ?
Bij dia`s als Dagboek van een hond en Liefdesgeschiedenis :
om die te laten afspelen ga je even naar de blogarchief en klik je daar op de link van de dia`s die je wil zien .
Gastenboek
Onderaan rechts , onder music oldies vind je een gastenboek
waar je je opmerkingen kan plaatsen wat je van deze blog vind,
of als je een vraag of iets anders wil kribbelen. Ga je gang.
Zoekmachine
Als je nog een beetje verder naar beneden gaat vind je ook onderaan rechts een google-zoekmachine waarmee je dus op het net kan surfen.
Nog een beetje verder naar onder vind je een zoekmachine waarmee je kan vertalen.
Volgen
Vlak daaronder, eveneens links, zie je dat je je als volger van het blog kan opgeven Meer uitleg hierover later.
Travel Talk
Is daar vlak onder. Daarmee kan je ook volgers en eigenaars van andere blogs vinden over de hele wereld. Je moet jezelf dan wel even aanmelden.
Share it
Daarmee kan je artikels delen of video`s op je facebook of Twitter.
Veel plezier !!
waarschuwing
Zoals je zal zien komen in dit blog niet alleen leuke artikelen en amusement aan bod, maar ook ernstige onderwerpen en dringende oproepen!!
Wij, die het goed hebben in ons dagelijks bestaan, laat ons onze ogen niet sluiten voor hen die grote nood kennen
en laat ons daar samen, waar we kunnen en hoe we kunnen ,
een uitgestoken hand bieden.
Al is het maar het tekenen van een petitie of het aanklagen van onrecht... Verspreid het, opdat ook de stem, de hulproep van deze mensen gehoord wordt... !
Dank u wel !!
sunwoef
maandag 6 december 2010
Ben er wat laat mee, maar toch nog de moeite het te vermelden !! Leerlingen informeren medeleerlingen over aids in het Atheneum
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLKSC_20101204_002&postcode=2390
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten