De sterke groei van vrachttarieven in het eerste halfjaar van 2010 is in het derde kwartaal sterk afgenomen. De toename van de beschikbare capaciteit, na een periode van capaciteitsreductie, is een van de belangrijkste oorzaken hiervan. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting.
In het tweede kwartaal stegen de prijzen nog met 13,5 procent, in het derde kwartaal was dat nog maar 0,8 procent. De prijsindex bleef voor het tweede kwartaal op rij, na de economische crisis, boven de basiswaarde van 100. Prijzen zijn nu volgens TMM op hetzelfde niveau als voor de crisis in het eerste halfjaar van 2008, maar nog wel 2,0 procent lager dan de prijsindex van het derde kwartaal van 2008. De sterke prijsstijging in het tweede kwartaal van 2010 werd gedempt in de zomerperiode, onder invloed van meer beschikbare capaciteit. Dat blijkt ook uit het feit dat de capaciteitsindex met 25.1 procent steeg tussen het tweede kwartaal 2010 (index 61,3) en het derde kwartaal 2010 (index 76,7). De beschikbare capaciteit in het derde kwartaal 2010 is echter nog altijd relatief laag: 26,7 procent lager dan in het derde kwartaal van 2009 (index 104,7) en 18,1 procent lager dan hetzelfde kwartaal in 2008 (index 93,7).
Erwin den Exter, Principal Consultant bij Capgemini Consulting, zegt: " Na de significante prijsstijging in het tweede kwartaal van dit jaar, is de stijging in dit kwartaal zeer beperkt. Dit is voornamelijk veroorzaakt door een prijsdaling in augustus. Deze ontwikkeling heeft verhinderd dat de prijzen hun opwaartse trend voortzetten."
Peter Förster, Managing Director van Transporeon, voegt daaraan toe: "Het lijkt er inderdaad op dat de transportprijzen stabiliseren. We moeten echter wel bedenken dat de prijzen voor de crisis gemiddeld 2 procent hoger lagen dan vandaag. In 2008 was een zelfde soort prijsverandering waarneembaar tussen het tweede en derde kwartaal. Dit lijkt op een zich herhalend patroon in de dynamiek van de transportmarkt. En het bewijst dat een gedifferentieerde sourcing-strategie voor een bedrijf noodzakelijk is om maximaal voordeel te behalen."
Download hieronder de complete Transport Market Monitor van november 2010
TransportMarketMonitor_5_2010. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten