Het is onzeker of het derde spoor op het Duitse deel van de Betuwelijn wordt aangelegd. De Duitsers vinden dat de benodigde extra capaciteit maar moet worden bereikt met zogenaamde blokverdichting. Geluidsoverlast is het voornaamste struikelblok.
De speculatie over het niet doorgaan van de aanleg wordt veroorzaakt door een vandaag gepresenteerde nieuwe berekening van het rendement van de lijn. Daarin wordt het nut afgewaardeerd van het cijfer 5 naar het cijfer 1,2. Parlementariër Enak Ferlemann (CDU) zei daarover vanochtend in een bijzondere bijeenkomst van de Verkeerscommissie van het Duitse parlement: "De nodige extra capaciteit moet maar worden bereikt via blokverdichting."In gewone taal betekent dat dat het derde spoor er vanwege de geluidshinder niet komt", concludeerde het SPD parlementslid Michael Groß uit het nabij de spoorlijn gelegen Recklinghausen."Daarmee zijn de kansen op aanleg vrijwel gelijk aan nul" was ook het commentaar van Verkeersminister Harry K. Voigtsberger (SPD) van de deelstaat Nordrhein-Westfalen waarin het traject Emmerich - Overhausen is gesitueerd. De verkeersminister van de Bondsregering Peter Ramsauer, op wiens verzoek de nieuwe berekening is gemaakt, blijft echter voorstander van de aanleg net als de Deutsche Bahn. De Duitse Bonsdsregering als geheel wil daarentegen het derde spoor schrappen omdat men nog acht miljard moet bezuinigen.
In de Duitse berekeningen gaat men uit van 317 treinen per dag in beide richtingen. Via blokverdichting, waarbij de treinen dichter op elkaar rijden, zou dat kunnen worden opgevijzeld naar 293 per dag in 1015. ProRail, het Havenbedrijf Rotterdam en Haven Amsterdam mikken op de langere termijn op 900 treinen per week.
Bron: Der Westen
Meer informatie: Alles over het Duitse deel van de Betuwelijn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten