Op de jaarvergadering gisteren en vandaag van de Duitse brancheorganisatie Bundesverband Güterkraftverkehr, Logistik und Entsorgung (BGL) uitte directeur Karlheinz Schmidt zijn zorgen over de snelle groei van het aantal oost Europese trucks op Duitse wegen. BGL wil harmonisatie van de brandstofaccijnzen in Europa en een betere tacho-controle van oost Europese trucks.

"Dit jaar stijgt het aantal Mautkilometers met 5,5 procent. Van deze groei komt 38 procent voor rekening van Duitse trucks en maar liefst 52 procent voor rekening van oost Europese vrachtauto's", aldus Schmidt. Als oorzaken ziet hij de lagere sociale- en loonkosten alsmede de lagere accijns op diesel in oost Europa. "Per tankvulling betaalt een west Europees transportbedrijf 300 tot 400 euro meer. Oost Europese trucks hebben een actieradius van 4000 kilometer zonder tankstop en kunnen zo dus in west Europa profiteren van de goedkope brandstof in het thuisland." Verder stelt Schmidt vast dat de controle op tachograaffraude bij oost Europese trucks onvoldoende is. Volgens Schmidt wijzen steekproeven uit dat met ongeveer een derde van alle gecontroleerde oost Europese trucks iets met de digitale tachograaf niet in orde is.
Nog veel faillissementen
BGL constateert verder dat, niettegenstaande de aantrekkende vervoersvraag, de situatie in de Duitse transportbranche nog steeds gespannen is. "Na een record aantal faillissementen van 363 in het eerste halfjaar van 2009 zaten we in de eerste helft van 2010 op 357 bedrijfssluitingen" aldus de BGL topman. Hij verwacht morgen de nodige toezeggingen van de Duitse verkeersminister Ramsauer als die het congres toespreekt.
Bron: BGL
Geen opmerkingen:
Een reactie posten