De blokkades in Frankrijk berokkenen veel schade aan de Franse wegtransportbranche. Vooral de hogere dieselprijzen en de urenlange wachttijden kosten de bedrijfstak veel geld.

De eerst getroffenen zijn de tanktransportbedrijven die brandstoffen distribueren. Zowel raffinaderijen als brandstofdepots worden geblokkeerd. "Normaal gesproken vervoeren mijn vrachtwagens is vier ritten ongeveer 30 000 liter per dag. Deze week kom ik niet verder dan één rit per dag" zegt Philippe Premat directeur van het gelijknamige transportbedrijf uit Essonne. Hetzelfde geldt voor Jack Chantelat, eigenaar van tanktransportbedrijf CDV: "Mijn auto's doen per dag één rit in plaat van twee. Ik beperk elke levering tot 10m3 per klant. Verder zijn mijn chauffeurs veel langer onderweg: 70 tot 80 uur per week waarvan 30 tot 35 uur wachttijd. Zo ontstaat een fors aantal aantal overuren. De vraag is we die gaat betalen."
Hogere brandstofprijzen
Een ander punt van zorg zijn de hogere brandstofprijzen. In de regio Toulouse is sprake van een stijging van 7%. Olivier Marchetti van transportbedrijf Transmavin uit Bravone noteerde eveneens een stijging van 6 tot 7%. "De prijs per 1000 liter is 50 euro gestegen". Een vervoerder in de regio Parijs, Philip Kessler zegt:. "Ik heb vandaag 12 000 liter gekocht voor prijs 1040 euro per m3. Vorige week was dat nog 950 euro. Een stijging van 10% ! ".
Doorberekenen
Veel transporteurs zeggen de extra kosten te willen doorberekenen aan de verladers. Philip Kessler, "Ik ben van plan om onderaan de factuur een regel op te nemen waarin ik meldt dat wegens bijzondere omstandigheden de factuur met 3 tot % wordt verhoogd. Ik zal dat aan mijn klanten vooraf melden via een email". "Ik kan me de reactie van de klanten al wel voorstellen", zegt Gilles Collyer, directeur van het Routiers Bretons uit Ille-et-Vilaine.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten