
De Duitse maut(tol) voor vrachtwagens kan worden uitgebreid op vierbaans autowegen. Woensdagochtend is een wetsvoorstel van de Duitse Federale Regering daarvoor aangenomen.
In totaal zijn er 80 autowegen getroffen door het wetsvoorstel, van een deeluitsnede van de B1 in Hildesheim tot aan een gedeelte van de B521 in Frankfurt/Main.
Hiermee worden de tolvrije delen van ongeveer 2.000 tot 1.000 kilometer verminderd. De overheid verwacht dankzij het voorstel van de tolheffing extra inkomsten van € 100 miljoen per jaar.
Voor de SPD waren de 'centrale vragen' nog onopgelost. Men weet namelijk nog niet hoe hoog de kosten van het detectiesysteem zullen gaan uitvallen. "De verwachte inkomsten van 100 miljoen is een uit de lucht gegrepen en niet onderbouwd." Voor de Groene partij zijn de geschatte inkomsten dan ook niet geloofwaardig.
Het voorstel voor het uitbreiden van de maut voor bussen is door de commissie verworpen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten