
VENLO - "De chauffeurs van Penske Transport in Venlo willen garanties voor het sociaal plan vanwege de verkoop aan het Duitse Finsterwalder", meldt bestuurder Henri Janssen aan Transport Online.
"Maar die garantie krijgen de vijfenveertig medewerkers niet. Ik heb onlangs met de nieuwe eigenaar Klaus Finsterwalder gesproken. Ik heb een goed gevoel over die man. Ik heb ook een goed gevoel over de man die mij een auto verkoopt, maar vraag toch garantie", legt hij uit.
FNV Bondgenoten hoorde medio maart over de verkoop van de gehele transporttak van Penske Logistics. Die is in een Penske BV Chemi-Care BV (C-C) ondergebracht en zo te verkopen aan genoemde Finsterwalder.
Janssen heeft vervolgens gevraagd een overleg te starten. Tijdens het gesprek met Finsterwalder heeft de vakbondsbestuurder hem om vergaande garanties zoals werkgaranties, alle verworven rechten handhaven en de Nederlandse cao van toepassing gevraagd.
Geen werkgarantie
Janssen: "Veel is mij toen toegezegd. Alleen een werkgarantie kon hij niet geven. Volgens hem waren er geen redenen om zorgen te maken. Zijn bedrijf heeft in Duitsland meer dan 240 rijdende eenheden op de weg. Die zouden allemaal via eigen middelen zijn gefinancierd. Daarom vroeg ik als een soort van minimale zekerheid om de nieuwe auto’s die Finsterwalder voor het Nederlandse bedrijf wil aanschaffen, op de balans te plaatsen. Geen probleem, zo werd mij verteld."
Op het lijstje van belangrijkste afspraken stond op de negende plaats: Alle investeringen komen op de balans van C-C.
Janssen: "Nadat Finsterwalder de definitieve tekst had aangeleverd bleek punt 9 helemaal niet te zijn opgenomen. Ik heb contact opgenomen met Wim Verschoor, de beoogde directeur en hem medegedeeld dat het negende punt van het protocol ontbreekt." Dat protocol was daarom voor Janssen en zijn vakbondsleden waardeloos.
"…Ik stelde zowel Penske als Finsterwalder voor om een van hen een X bedrag in een por te laten storten waaruit een eventueel sociaal plan kan worden betaald. Wanneer het geld niet nodig blijkt te zijn, krijgt men dat bedrag weer terug."
"Penske garandeert Finsterwalder voor een bepaalde termijn voldoende opdrachten, waardoor C-C kan overleven en Penske verplicht zich C-C terug te kopen wanneer het mis gaat."
"Ed Meisner van Penske heeft mij telefonisch laten weten niet op mijn voorstellen in te zullen gaan. Hij verwijst me naar Finsterwald en vindt het zelfs onbehoorlijk dat ik Penske om garanties durf te vragen."
Debacle
Dat Janssen dat doet heeft een duidelijke reden. "Wij zijn het debacle Penske Coevorden niet vergeten. Aan zo’n scenario wens ik niet mee te werken. Dat werd twee jaar geleden aan De Vries verkocht en een paar maanden later was het failliet."
De medewerkers van Penske komen zaterdag 9 april bijeen in de kantine van het bedrijf in Venlo. Die bijeenkomst start om 10.00 uur. Ook FNV Bondgenoten is daarbij aanwezig.
"Ik heb Penske en Finsterwald laten weten dat ik pas daadwerkelijk een eventueel protocol kan ondertekenen nadat onze leden de afspraken en garanties hebben goedgekeurd."
"Ze weten dat ik de bijeenkomst van zaterdag gebruik om de leden te raadplegen, dus als ze aanvullende garanties willen afgeven, dan moeten ze dat voor zaterdag 10.00 uur doen", besluit een strijdlustige Janssen.
©Transport Online / Marcel van der Voort.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten