Naast de vertrouwde affiches maakt Child Focus nu ook gebruik van mail en sms-diensten om onrustwekkende verdwijningen te melden.
Het nieuwe communicatieplatform "Child Alert", dat bij onrustwekkende verdwijningen de hulp van het grote publiek inroept via televisie, e-mail en sms-diensten, is vandaag officieel in werking getreden. Het systeem werd toegelicht op een persconferentie in de gebouwen van Child Focus.
De nieuwe opsporingsmethode bestaat erin zo snel mogelijk informatie te verspreiden wanneer het leven van een vermist kind in gevaar is. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van een Child Alert eerder uitzonderlijk is, en wellicht minder dan of tweemaal per jaar het geval zal zijn.Abonneren
Het publiek, maar ook bedrijven of organisaties, kunnen zich vanaf vandaag abonneren voor de berichten via onder meer e-mail of sms. In Nederland, waar het systeem 'AMBER Alert Nederland' al een tijd bestaat, waren er na twee jaar 350.000 ingeschreven deelnemers. Om de informatie te verspreiden, werkt Child focus samen met verschillende partners. Zo krijgen de tv-zenders schermklare info en zijn er banners voor internetmedia beschikbaar. Indien een eventueel voertuig in de verdwijningszaak bekend is, wordt de wegsignalisatie ingeschakeld. In Vlaanderen gaat het om een samenwerking met het Vlaams Verkeerscentrum.
Magistraat beslist
In België ligt de beslissing om de alert uit te vaardigen altijd bij de magistraat die belast is met het verdwijningsdossier. Het risico wordt ingeschat op basis van verschillende criteria. De duur bedraagt in principe zes uur, en is maximaal driemaal verlengbaar, tot 24 uur dus. (belga/tma)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten