
EDE – Update 14.00 uur - De Utrechtse rechtbank heeft dinsdag 18 januari Boekhout Beroepsvervoer, aan de Celciusstraat 38 in Ede failliet verklaard. De zaak is inmiddels overgedragen aan de rechtbank van Arnhem.
Currator is mr. Sander Drijber uit Apeldoorn. Hij vertelt woensdagmiddag aan Transport Online: "De directeur (Wouter Boekhout, red) heeft zelf het faillissement aangevraagd bij de Utrechtse rechtbank, omdat het bedrijf statutair in Bunnik is gevestigd. De druk van de leasemaatschappij was te groot, omdat die dreigde de vrachtwagens weg te halen."
"Ik ben woensdagochtend samen met collega's voor de eerste keer bij dit bedrijf geweest voor een gesprek. Wij willen de onderneming draaiende houden met het oog op een mogelijke doorstart."
"Er zijn onderhandelingen met een doorstartkandidaat. Die is eerder al in beeld geweest en wil personeel en materieel overnemen. Om hoeveel personeelsleden het uiteindelijk gaat is nog onbekend."
"Woensdag heeft zich overigens een tweede overnamekandidaat gemeld", voegt mr. Drijber eraan toe.
"Als reden van het faillissement geeft de directeur de malaise in de transportsector op. Voor zijn bedrijf is 2008 een dramatisch jaar geweest. Zijn prognose was dat 2010 een positief jaar zou worden, maar dat is toch in de min geëindigd", verduidelijkt hij.
De eenentwintig werknemers op de loonlijst wacht vanwege het faillissement ontslag. Verder maakte Boekhout Beroepsvervoer gebruik van ongeveer evenveel ingehuurde chauffeurs en een aantal charters.
Volgens mr. Drijber hebben de werknemers hun loon van december 2010 ontvangen.
Boekhout Beroepsgoederenvervoer deed veel vervoer van bouwmaterialen, papier gerelateerde artikelen in binnen- en buitenland.
Eerder problemen
Boekhout heeft eerder problemen hebben gehad. "Er is in 2009 een reorganisatie geweest. Toen zijn er twintig chauffeurs en drie kantoormedewerkers ontslagen", laat een toen ontslagen chauffeur woensdagochtend aan Transport Online weten.
Hij wil niet met zijn naam op de website, omdat het vertrek volgens hem niet goed is verlopen.
"Nadat de chauffeurs zijn ontslagen zijn er Poolse truckers voor in de plaats gekomen", moppert hij. "De reorganisatie was in 2009 nodig omdat de bank de stekker uit het bedrijf wilde trekken. Voor de ontslagen medewerkers was er een sociaal plan. Op zich was dat goed geregeld", klinkt het.
"Omdat ik een prima netwerk heb kon ik op eigen kracht snel een nieuwe baan als chauffeur vinden", vervolgt hij. "Ik spreek mijn collega's die zijn blijven werken nog regelmatig. Vandaag hoorde ik dat ze inderdaad doorwerken en dat de curator op bezoek kwam", meldt de chauffeur.
Een perswoordvoerder van de Arnhemse rechtbank heeft het faillissement bevestigd.
©Transport Online / Marcel van der Voort
Geen opmerkingen:
Een reactie posten