Welkomstwoordje

Welkom in ons Hoekje !!!
We hopen dat je hier een aangename verpozing vind en je je niet zal vervelen. Geniet er van.
Hoe werkt de pps ?
Bij dia`s als Dagboek van een hond en Liefdesgeschiedenis :
om die te laten afspelen ga je even naar de blogarchief en klik je daar op de link van de dia`s die je wil zien .
Gastenboek
Onderaan rechts , onder music oldies vind je een gastenboek
waar je je opmerkingen kan plaatsen wat je van deze blog vind,
of als je een vraag of iets anders wil kribbelen. Ga je gang.
Zoekmachine
Als je nog een beetje verder naar beneden gaat vind je ook onderaan rechts een google-zoekmachine waarmee je dus op het net kan surfen.
Nog een beetje verder naar onder vind je een zoekmachine waarmee je kan vertalen.
Volgen
Vlak daaronder, eveneens links, zie je dat je je als volger van het blog kan opgeven Meer uitleg hierover later.
Travel Talk
Is daar vlak onder. Daarmee kan je ook volgers en eigenaars van andere blogs vinden over de hele wereld. Je moet jezelf dan wel even aanmelden.
Share it
Daarmee kan je artikels delen of video`s op je facebook of Twitter.

Veel plezier !!

waarschuwing
Zoals je zal zien komen in dit blog niet alleen leuke artikelen en amusement aan bod, maar ook ernstige onderwerpen en dringende oproepen!!
Wij, die het goed hebben in ons dagelijks bestaan, laat ons onze ogen niet sluiten voor hen die grote nood kennen
en laat ons daar samen, waar we kunnen en hoe we kunnen ,
een uitgestoken hand bieden.
Al is het maar het tekenen van een petitie of het aanklagen van onrecht... Verspreid het, opdat ook de stem, de hulproep van deze mensen gehoord wordt... !
Dank u wel !!

sunwoef

dinsdag 21 december 2010

« »» Reportage: Ongeval of pech onderweg, de berger sleept je weg!

http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=7666

DONKERBROEK – Het kan voorkomen dat een vrachtwagen betrokken raakt bij een ongeval of pech onderweg krijgt op een auto(snel)weg. Hiervoor gelden bepaalde regels. "Als je bijvoorbeeld op een auto(snel)weg strand moet de wagen meestal direct weggesleept worden door een gecertificeerde CMV berger in opdracht van de wegbeheerder", vertelt Maarten Broekhuizen (61) van Broekhuizen v.o.f. 

Eén van onze redacteuren ging een kijkje nemen bij bergingsbedrijf Broekhuizen. De hele reportage leest u hier: Reportages en interviews

Hij legt uit hoe het gaat. "Er komt een melding binnen via de chauffeur of mede weggebruiker bij de 112 alarmcentrale. Deze vraagt naar de locatiegegevens, bijvoorbeeld autosnelweg A7 hectometerpaal 50.2 linkerrijbaan. De alarmcentrale geeft deze melding direct door aan het centraal meldpunt vrachtwagens (CMV). Dan wordt er direct een CMV berger gebeld en op pad gestuurd om te kijken naar de situatie ter plaatse van het incident. Tegelijkertijd wordt ook de politie en/of een weginspecteur van Rijkswaterstaat gewaarschuwd en ter plaatse gestuurd." 




Broekhuizen vervolgt: "Als de berger ter plekke is moet de vrachtwagen met chauffeur zo snel mogelijk weg. Een weginspecteur van Rijkswaterstaat komt voor de coördinatie ter plaatse om de afzetting, berging, pech versleping en andere zaken te regelen en vast te leggen." De eigenaar van het voertuig wordt geïnformeerd over het wegslepen van het voertuig. "De auto wordt gesleept naar de dichtstbijzijnde veilige plek, zoals bij een tankstation." 

Voor de kosten van de eerste berging of pech versleping moet een betalingsgarantie afgegeven worden door de eigenaar van het voertuig aan het bergingsbedrijf of het wordt contant betaald.

"Bij een betalingsgarantie wordt de wagen gelijk weer vrijgegeven en kan de eigenaar weer vrij over zijn voertuig beschikken en verder zorgdragen voor reparatie ter plaatse of het voertuig zelf verder laten verslepen door zijn eigen relatie berger of truckdealer." Als dit niet het geval is wordt het recht op retentie direct toegepast. In opdracht van Rijkswaterstaat moet er altijd eerst een betalingsgarantie komen. "Meestal lukt het wel. Vaak kan de eigenaar, truckdealer of soms een ladingontvanger wel voor een betalingsgarantie zorgen."



Bij buitenlandse vrachtwagens dient er direct betaald te worden via bank of geaccepteerde creditkaart. Voor deze regelgeving zijn een drietal redenen aan te geven. "Het is voor het bevorderen van de verkeersveiligheid en doorstroming van het overige verkeer. Daarnaast belangenbehartiging voor een mogelijk slachtoffer en de beheersing van de ontstane schade."

Soms kan er gekeken worden naar de gevolgschade van een versnelde berging. Als er een versnelde berging in expliciete opdracht van de weginspecteur is gebeurd kunnen in bepaalde gevallen meerschade die hierdoor is ontstaan worden verhaald bij RWS. In principe gelden internationaal vrijwel dezelfde regels. "Ik denk wel dat wij voorop lopen qua regels op bergingsmateriaal als de certificering van de CMV vrachtwagen bergers." 

De laatste tijd wordt meer gebruik gemaakt van de zogenaamde hefkussenberging hulpmiddel indien het voertuig op zijn kant ligt. "Dat wordt nu vaker gebruikt. Het is uit Amerika overgekomen." 

Broekhuizen doet zelf ook internationale bergingen. "Scandinavië, Duitsland en België zijn de voornaamste landen in het buitenland waar we op rijden. Maar het grootste gedeelte is in het binnenland en dan de drie noordelijke provincies. We werken soms ook met collega's samen." De berging gaat eigenlijk net zoals in Nederland. Het voornaamste is dat de vrachtwagen met zijn chauffeur naar een veilige plek wordt gesleept.

Het bedrijf bestaat sinds 1977. "Dit jaar 33 jaar. Ik heb het zelf opgericht. Het was wel een bestaand bedrijf maar op een heel ander gebied, namelijk autodemontage." Broekhuizen wilde voor zichzelf een bergingsbedrijf beginnen. "Ik kom oorspronkelijk uit Lopik en daar was weinig te koop in die tijd. Toen na een haalbaarheidsonderzoek het mogelijk was om hier in Donkerbroek een bergingsbedrijf te beginnen en het ook nog financieel haalbaar was." Zodoende vestigde het bedrijf zich in Donkerbroek in Friesland. 

Broekhuizen was geen vreemde in het wereldje. "Ik heb bijvoorbeeld als monteur, chauffeur en kraanmachinist gewerkt.” Hij werkte voor verschillende transportbedrijven. De passie voor de transport is er nog steeds. "Ik rij en doe nog steeds bergingen." 



Naast Maarten Broekhuizen is ook een deel van het gezin intensief bij het bedrijf betrokken. Zo doet zijn vrouw de planning en administratie. "Ze is de spil van het bedrijf. Eerder heeft ze ook zelf gereden en bergingen uitgevoerd." 

Ook zijn zoon André is een zware bergingsspecialist en rijdt. Alleen zijn dochter Sonja is een andere kant opgegaan. Over hoe het gezin tegen het werk aankeek zegt Maarten Broekhuizen: "Ze zijn ermee opgegroeid. Weten niet anders. De kinderen zijn meegegroeid. Het is hollen of stilstaan en als het hollen is, is het topsport. Je moet een topprestatie leveren om in zo'n kort mogelijke tijd de vrachtwagens zonder meerschade te bergen of weg te slepen." 

In totaal telt het bedrijf vijf werknemers en heeft het de beschikking over acht bergingsvoertuigen. "Elke berging vergt een andere benadering." In totaal wordt zo'n duizend maal per jaar een beroep op het bedrijf gedaan. "Zowel voor vrachtwagens, touringcars als personenauto's." Het bedrijf werkt soms ook samen met bijvoorbeeld de politie en brandweer vanwege bijvoorbeeld technische onderzoeken naar ongevallen. 

Bijzondere bergingen vond Broekhuizen die van drie kleine vliegtuigen die ze hebben geborgen. "Een met een motorstoring. De andere twee hadden helaas fatale gevolgen. Dat was bij Smilde toen twee vliegtuigen tegen elkaar botsten." 

Zelf heeft hij ook een keer hulp nodig gehad toen hij onderweg was naar een spoedmelding. Onderweg kreeg hij een aanrijding. Door toedoen van een medeweggebruiker. Een collega van het bedrijf heeft toen de taak op zich genomen om de voertuigen te bergen en af te slepen. Deze spoedmelding liep gelukkig goed af. 

©Transport Onliine | Cindy Houwen

Geen opmerkingen: