In het befaamde 'One More Pile' project, waar truckfabrikant Volvo vrachtwagens test in zware toepassingen van houttransport, is het bedrijf begonnen aan een nieuwe fase: het uitproberen van hydraulische voorwielaandrijving in een van de drie testtrucks.
"We zien nu al flinke vooruitgang in de handling en de mogelijkheden van de truck", zegt projectmanager Lena Larsson (rechts). Een van de drie testtrucks heeft de hydraulische voorwielaandrijving, die ervoor moet zorgen dat een truck makkelijker kan rijden op natte en glibberige wegen, maar ook op steile hellingen met weinig grip en in krappe bochten. De testcombinatie bestaat uit een Volvo FH16-660 met twee aanhangers, samen goed voor een totaalgewicht van 74 ton. "Het hoge totaalgewicht geeft ons veel informatie over deze vorm van aandrijving en hoe we die het beste kunnen gebruiken."
Het toepassen van hydraulische aandrijving is niet nieuw, maar wel in het gebruik in zwaar houttransport, zoals Volvo uitprobeert. Volvo heeft twee hydraulische motoren gemonteerd in de voorwielen, die worden gevoed door een hydraulische pomp, die weer gekoppeld is aan de motor van de FH16. "We kunnen nu de voorwielen aandrijven los van de versnellingsbak. Dat betekent dat er kracht op de voorwielen is ook als er geschakeld wordt of wanneer de versnellingsbak in neutraal staat", aldus Larsson. De verbetering in handling is aanzienlijk, zegt Volvo. De FH16 rijdt nu zonder problemen hellingen op waar hij met de normale aandrijving allang tot stilstand was gekomen.
Lees ook: Zweden testen super LZV
Geen opmerkingen:
Een reactie posten