Welkomstwoordje

Welkom in ons Hoekje !!!
We hopen dat je hier een aangename verpozing vind en je je niet zal vervelen. Geniet er van.
Hoe werkt de pps ?
Bij dia`s als Dagboek van een hond en Liefdesgeschiedenis :
om die te laten afspelen ga je even naar de blogarchief en klik je daar op de link van de dia`s die je wil zien .
Gastenboek
Onderaan rechts , onder music oldies vind je een gastenboek
waar je je opmerkingen kan plaatsen wat je van deze blog vind,
of als je een vraag of iets anders wil kribbelen. Ga je gang.
Zoekmachine
Als je nog een beetje verder naar beneden gaat vind je ook onderaan rechts een google-zoekmachine waarmee je dus op het net kan surfen.
Nog een beetje verder naar onder vind je een zoekmachine waarmee je kan vertalen.
Volgen
Vlak daaronder, eveneens links, zie je dat je je als volger van het blog kan opgeven Meer uitleg hierover later.
Travel Talk
Is daar vlak onder. Daarmee kan je ook volgers en eigenaars van andere blogs vinden over de hele wereld. Je moet jezelf dan wel even aanmelden.
Share it
Daarmee kan je artikels delen of video`s op je facebook of Twitter.

Veel plezier !!

waarschuwing
Zoals je zal zien komen in dit blog niet alleen leuke artikelen en amusement aan bod, maar ook ernstige onderwerpen en dringende oproepen!!
Wij, die het goed hebben in ons dagelijks bestaan, laat ons onze ogen niet sluiten voor hen die grote nood kennen
en laat ons daar samen, waar we kunnen en hoe we kunnen ,
een uitgestoken hand bieden.
Al is het maar het tekenen van een petitie of het aanklagen van onrecht... Verspreid het, opdat ook de stem, de hulproep van deze mensen gehoord wordt... !
Dank u wel !!

sunwoef

donderdag 18 november 2010

Stefan Hogewerf op weg naar zijn eerste rit als vrachtwagenchauffeur

http://www.transport-online.nl/site/red-actueel/index.php?news=153

NIEKERK - De 22-jarige Stefan Hogewerf uit Niekerk (gemeente Grootegast) heeft sinds kort zijn rijbewijs C en CE gehaald. "Volgens mij ben ik in april begonnen met mijn theorie." Nu heeft hij alles binnen voor zijn rijbewijs, maar moet hij dat nog wel even laten registreren. "Code 95 + aanhanger moet er nog op. Daar heb ik nog niet achteraan kunnen gaan." Hij had namelijk net de toets op gesloten terrein gehad. 


Wat Stefan het meest aansprak was "het rijden zelf, de lessen. Echt op de auto zitten." De theoretische kant over de administratie vond hij zelf een minder interressant onderdeel. Het rijbewijs bestaat onder meer uit het theorie-examen administratie, een case over administratie en een examen over verkeer en theorie. Het praktische gedeelte uit het C rijbewijs (losse truck), een praktische toets en het examen voor aanhanger.

Niet de hele week van huis
Het is zijn intentie om op de zaterdag op een vrachtwagen te gaan rijden. "Voor de toekomst zie ik wel wat het wordt. Zoals het nu lijkt is het niet de bedoeling om later de hele week op de auto te zitten."
Mocht dit wel het geval zijn denkt Stefan dat hij nationaal zal gaan rijden. Hij geeft aan dat dit hem meer aanspreekt omdat het meer mogelijkheden biedt om door de week 's avonds thuis te zijn dan wanneer hij internationaal rijdt.






Stefan wilde graag zijn rijbewijs halen. "Aan de ene kant trok het me altijd al wel. Het is mooi om erbij te hebben." Hij zag dit jaar de tijd en ruimte. "Alle studies waren achter de rug en ik dacht, ik wil hem toch wel halen."

Grote machines hebben over het algemeen zijn interesse. "Dat vind ik over het algemeen wel mooi. Met speciaal spul op pad zijn. Het is een hele verantwoordelijkheid die je dan hebt."

Passie voor de transportsector
De passie voor de transportsector heeft hij van zichzelf. Er is geen familie die hierin ook actief is. Wel kent hij verschillende mensen die hierin werkzaam zijn. "Ik ken van mijn werk op de zandwinning natuurlijk de klanten die er komen. Twee kameraden die chauffeur zijn. En een kameraad die zo nu en dan wel op de vrachtauto zit." Daarnaast heeft hij nog wel een paar bekenden die in de chauffeurssector werken, en waar hij wel eens mee op de auto is geweest.

Nu hij zijn rijbewijs heeft wil Stefan gaan uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om op zaterdag te gaan rijden. "Ik wilde eerst mijn rijbewijs halen en dan zien wat mogelijk is." Misschien wordt hij in de toekomst wel een eigen rijder. "Eigen rijder lijkt me ook mooi. Een eigen auto hebben, die zelf te maken zoals je hem wil hebben en daarmee je werk te doen." Maar eerst hoopt hij voor bekenden te kunnen rijden. "Het is toch mijn hobby."

Nu al kilometervreter
In zijn huidige werk heeft Stefan op een andere manier met vrachtwagens te maken. Hij is namelijk shovelmachinist bij een bedrijf in Tynaarlo, waar hij al 4,5 jaar werkzaam is. "Ik hou me dus bezig met het laden van vrachtauto's." Hij rijdt elke dag van zijn woonplaats naar zijn werk. Over de snelweg valt dat wel mee, aldus Stefan. "Ik begin 's ochtends al vroeg en dan ben je er zo over de snelweg." Komend jaar gaat hij in Oldekerk op zichzelf wonen, waar hij zelf een huis laat bouwen, die hopelijk zo rond mei klaar is.



 In het begin was het lastiger om naar het werk te komen, want toen Stefan zeventien was kreeg hij dit werk en kon hij niet met de auto. Daarom woonde hij vier maanden bij zijn opa en oma in het vlakbij Tynaarlo gelegen Zuidlaren. "Toen ik 18 werd had ik bijna elke dag na het werk wel rijlessen. Ik had precies in één maand mijn rijbewijs." 

Ver vooruit kijken
Daarnaar gevraagd ziet hij veel verschillen tussen het rijden in de auto en op de vrachtwagen. "In de truck moet je nog veel meer vooruit kijken, je remafstand is namelijk veel groter en je moet veel meer handelingen doen om weer op gang te komen als met een personenauto, dus moet je veel meer vooruit kijken om alles een beetje door te laten lopen. Daarnaast is het zicht vele malen anders en moet met een vrachtwagen bij bijvoorbeeld het afslaan een grote bocht gemaakt worden, waar toch nog veel mensen geen rekening mee houden. Ikzelf hield daar altijd al wel rekening mee als dat mogelijk was, maar dat komt ook omdat ik me voor het vak interesseer dus houd je er meer rekening mee, om ze de ruimte te geven."

©Transport Online | Cindy Houwen

Geen opmerkingen: