De nieuwe Europese regels aangaande cabotagevervoer werken verre van soepel. Dat heeft TLN onder de aandacht gebracht van de Europese Commissie, die onlangs vergaderde over cabotage. Dat meldt TLN op haar website.

TLN heeft in een document een vijftal problemen naar voren gebracht. Zo constateert de branche-organisatie problemen op het gebied van grensvervoer met Duitsland, met name het leeg binnenrijden, het onderscheid gecombineerd vervoer en cabotage, met name op Engeland en Zweden, de definitie van groupage, caboteren bij projectwerkzaamheden en het caboteren in bepaalde marktsegmenten zoals exceptioneel vervoer, melkinzameling en verhuizingen.
Tijdens de vergadering werd TLN de gelegenheid gegeven een toelichting te geven. Hoewel er met name begrip was bij Duitsland voor de door ons aangedragen zaken, blijft het probleem dat noch de Commissie zelf, noch de andere lidstaten de verordening willen wijzigen of aanvullen. De EC stelt zich op het standpunt dat de lidstaten zelf best mogen afwijken van de regelgeving, bijvoorbeeld door leeg binnenrijden toe te staan, of meerdere ritten af te spreken, maar dan wel op basis van het principe van non-discriminatie. Oftewel, als 2 lidstaten onderling een bepaalde verruiming afspreken, dan geldt die verruiming automatisch ook voor de andere 25 lidstaten.
Juist dat principe staat verdere versoepelingen in de weg, vindt TLN. Duitsland wil bijvoorbeeld geen versoepelingen toestaan met Polen en Tsjechië. De overige lidstaten, Frankrijk en Engeland voorop, peinzen er niet over om cabotage te versoepelen. Veel lidstaten vinden de regeling al te ruim. TLN haalde verder het voorbeeld van het vervoer van onbegeleide trailers op Engeland aan, waarbij TLN stelde dat het aankoppelen van onbegeleide trailers feitelijk een voortzetting van internationaal transport is, immers er wordt niet UK geladen. De EC en Engeland zien dat als binnenlands vervoer en hamerde verdere discussie hierover af.
De huidige beperking op cabotage bij groepagevervoer, slechts mogelijk indien de ondernemer of meerdere laadadressen of meerdere losadressen heeft, werd door TLN gehekeld, want als er in de praktijk meerdere laadadressen zijn, dan ook vaak meerdere losadressen. De EC stelde dat ‘en, en' wel is toegestaan, mits het cabotagetransport maar is vergezeld van 1 CMR vrachtbrief. De EC stelt dat een cabotagetransport gekoppeld moet zijn aan de CMR vrachtbrief: 1 vrachtbrief, 1 cabotagerit, 3 vrachtbrieven, 3 cabotageritten etc. Het feit dat de complete lading in 1 voeruig zit, doet er dan niet toe.
Voor wat betreft het speciale vervoer, waarbij het vanwege de aard van het voertuig dan wel lading vrijwel onmogelijk is beladen de grens over te rijden, stelt de EC dat het leeg binnenrijden is toegestaan, maar lidstaten moeten dat dan maar in de ontheffingverlening regelen. TLN merkte op dat los van praktische bezwaren hoe je dat moet regelen, lidstaten juist geen uitzonderingen willen toestaan. Daar kan de Commissie helaas niets aan veranderen, aldus de voorzitter. De conclusie is dat er voorlopig geen enkele versoepeling op cabotagegebied is te verwachten, noch door de EC, noch door de lidstaten zelf.
Bron: TLN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten