Er komt in Nederland geen kilometerheffing. Dat benadrukte minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu afgelopen zaterdag op het TLN Jaarcongres. Dat terwijl GroenLinks een initiatiefwet voor kilometerheffing wil indienen en zowel TLN als MKB Nederland kilometerbeprijzing in de toekomst niet uitsluiten.
"De auto is geen melkkoe, en daarom komt er ook geen kilometerheffing. Onze zuiderburen willen alleen voor vrachtwagens een kilometerheffing invoeren. Het kabinet is daar tegen. Mark Rutte heeft dat helder gezegd bij zijn kennismaking met de Vlaamse minister-president Kris Peeters. Een kilometerheffing voor vrachtwagens is niet de beste manier om files te bestrijden. Wij kiezen voor investeren in infrastructuur èn voor een efficiënt gebruik daarvan. Ik doe ook een beroep op u om de infrastructuur die we bouwen zo goed mogelijk te benutten", aldus Schultz van Haegen tegenover de transporteurs en logistiek dienstverleners in de zaal. Tegenover TTM.nl verklaarde Schultz van Haegen later hoogstens na te willen denken over tol op nieuwe wegen. "Ik kan me voorstellen dat voor wegen die met private investeringen zijn neergelegd tol als voorwaarde kan gelden."
Daarmee zet de minister een duidelijk punt neer en tegelijk zet ze TLN en MKB Nederland een beetje in het hemd. Loek Hermans, voorzitter van MKB-Nederland, verklaarde iets eerder dan de minister namelijk dat kilometerbeprijzing "zeker niet van tafel is". En TLN liet in haar beleidsplan 2009-2015 opnemen dat het invoering van de kilometerbeprijzing ‘onder een aantal duidelijke randvoorwaarden' ondersteunt.
Handhaving?Ook op het podium zaterdag stond Peter van Dalen, europarlementariër en vice-voorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement. Hij fulmineerde onder meer tegen de 48-urige werkweek, vooral ten aanzien van zelfstandige chauffeurs. "Dat is toch helemaal niet te handhaven. Ik roep de minister (die tot de toehoorder behoorde - red.) op om de Inspectie van Verkeer en Waterstaat wat anders te laten doen. Handhaven heeft toch geen zin. Wie kan controleren of die eigen rijder 's avonds zijn administratie nog even bijwerkt?" Van Dalens woorden oogstten applaus uit de zaal, maar de minister was niet echt toeschietelijk. "Ik begrijp de weerstand die de 48 uurs maatregel op roept, maar we hebben wel te maken met wetten en regels waar aan voldaan moet worden. En het is niet zo simpel die zo maar af te schaffen. Maar ik ga iedere week naar Brussel, en daar zal ik het onderwerp nog eens ter tafel brengen."
DiscriminatieVan Dalen pleitte verder voor een uniforme handhaving van rij- en rusttijden. "Nu is de Nederlandse chauffeur vaker de sigaar dan andere nationaliteiten, want handhavers weten dat hij de mogelijkheid heeft om te betalen. Dat is discriminatie. Samen met mijn Oostenrijkse collega Ranner heb ik voor voorjaar 2011 een bijeenkomst met alle belangrijke EU-partijen gepland om een uniforme toepassing van handhaving te bespreken.
LZV?Van Dalen riep minister Schultz van Haegen nog een keer op bij de les te blijven bij de internationale toepassing van de LZV, door Van Dalen het liefst ecocombi genoemd. "Tegenstanders noemen ze Monstertrucks, of Gigaliners. Feit is echter dat Duitsland, en dan vooral Nordrhein-Westfalen, niet wil meewerken aan LZV-pilots en zo internatonale toepassing van dit prachtige vervoersconcept in de weg staat." Schultz van Haegen in reactie daarop: "Monstertrucks, dat vond ik wel mooi klinken. Maar van de precieze problematiek rond de ecocombi, daar ben ik eerlijk gezegd nog niet goed van op de hoogte. Ik ga me er verder in verdiepen en ik kom er zeker op terug."
Handhaving?Ook op het podium zaterdag stond Peter van Dalen, europarlementariër en vice-voorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement. Hij fulmineerde onder meer tegen de 48-urige werkweek, vooral ten aanzien van zelfstandige chauffeurs. "Dat is toch helemaal niet te handhaven. Ik roep de minister (die tot de toehoorder behoorde - red.) op om de Inspectie van Verkeer en Waterstaat wat anders te laten doen. Handhaven heeft toch geen zin. Wie kan controleren of die eigen rijder 's avonds zijn administratie nog even bijwerkt?" Van Dalens woorden oogstten applaus uit de zaal, maar de minister was niet echt toeschietelijk. "Ik begrijp de weerstand die de 48 uurs maatregel op roept, maar we hebben wel te maken met wetten en regels waar aan voldaan moet worden. En het is niet zo simpel die zo maar af te schaffen. Maar ik ga iedere week naar Brussel, en daar zal ik het onderwerp nog eens ter tafel brengen."
DiscriminatieVan Dalen pleitte verder voor een uniforme handhaving van rij- en rusttijden. "Nu is de Nederlandse chauffeur vaker de sigaar dan andere nationaliteiten, want handhavers weten dat hij de mogelijkheid heeft om te betalen. Dat is discriminatie. Samen met mijn Oostenrijkse collega Ranner heb ik voor voorjaar 2011 een bijeenkomst met alle belangrijke EU-partijen gepland om een uniforme toepassing van handhaving te bespreken.
LZV?Van Dalen riep minister Schultz van Haegen nog een keer op bij de les te blijven bij de internationale toepassing van de LZV, door Van Dalen het liefst ecocombi genoemd. "Tegenstanders noemen ze Monstertrucks, of Gigaliners. Feit is echter dat Duitsland, en dan vooral Nordrhein-Westfalen, niet wil meewerken aan LZV-pilots en zo internatonale toepassing van dit prachtige vervoersconcept in de weg staat." Schultz van Haegen in reactie daarop: "Monstertrucks, dat vond ik wel mooi klinken. Maar van de precieze problematiek rond de ecocombi, daar ben ik eerlijk gezegd nog niet goed van op de hoogte. Ik ga me er verder in verdiepen en ik kom er zeker op terug."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten