Welkomstwoordje

Welkom in ons Hoekje !!!
We hopen dat je hier een aangename verpozing vind en je je niet zal vervelen. Geniet er van.
Hoe werkt de pps ?
Bij dia`s als Dagboek van een hond en Liefdesgeschiedenis :
om die te laten afspelen ga je even naar de blogarchief en klik je daar op de link van de dia`s die je wil zien .
Gastenboek
Onderaan rechts , onder music oldies vind je een gastenboek
waar je je opmerkingen kan plaatsen wat je van deze blog vind,
of als je een vraag of iets anders wil kribbelen. Ga je gang.
Zoekmachine
Als je nog een beetje verder naar beneden gaat vind je ook onderaan rechts een google-zoekmachine waarmee je dus op het net kan surfen.
Nog een beetje verder naar onder vind je een zoekmachine waarmee je kan vertalen.
Volgen
Vlak daaronder, eveneens links, zie je dat je je als volger van het blog kan opgeven Meer uitleg hierover later.
Travel Talk
Is daar vlak onder. Daarmee kan je ook volgers en eigenaars van andere blogs vinden over de hele wereld. Je moet jezelf dan wel even aanmelden.
Share it
Daarmee kan je artikels delen of video`s op je facebook of Twitter.

Veel plezier !!

waarschuwing
Zoals je zal zien komen in dit blog niet alleen leuke artikelen en amusement aan bod, maar ook ernstige onderwerpen en dringende oproepen!!
Wij, die het goed hebben in ons dagelijks bestaan, laat ons onze ogen niet sluiten voor hen die grote nood kennen
en laat ons daar samen, waar we kunnen en hoe we kunnen ,
een uitgestoken hand bieden.
Al is het maar het tekenen van een petitie of het aanklagen van onrecht... Verspreid het, opdat ook de stem, de hulproep van deze mensen gehoord wordt... !
Dank u wel !!

sunwoef

maandag 8 november 2010

EVO bezorgd over gevolgen hogere brandstofaccijns voor wegvervoer

http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=7597

ZOETERMEER - EVO maakt zich zorgen over de gevolgen van een verhoging van de brandstofaccijns op de kosten voor het goederenvervoer over de weg. De verladersorganisatie schrijft dat in een brief die staatssecretaris Weekers van Financiën vandaag ontving. De accijnsverhoging is afgesproken in het regeerakkoord en wordt volgens de coalitiepartijen gecompenseerd door een verlaging van de vaste lasten voor het wegverkeer. 



EVO is voorstander van verdere variabilisering van de kosten voor weggebruik, maar vreest desondanks dat het wegvervoer de dupe wordt. Voor zwaardere vrachtauto's kan Nederland de vaste belasting namelijk niet verlagen, omdat er een Europees minimumtarief aan motorrijtuigenbelasting bestaat. Nederland kan ook niet zelfstandig de tarieven voor het Eurovignet verlagen.

Volgens de verladersorganisatie kunnen vervoerders er nu geen lastenverzwaring bij hebben en zal een verhoging van de accijns zonder verlaging van de vaste belastingen leiden tot hogere prijzen voor de verladers. EVO wil graag met de staatssecretaris in gesprek over compenserende maatregelen. In het verleden is dit gebeurd door de introductie van 'paarse diesel', een teruggaafregeling voor teveel betaalde accijns. EVO ziet 'paarse diesel II' als een mogelijkheid.

Motorrijtuigenbelasting en Eurovignet belemmeren lagere vaste belasting Ongeveer 80 procent van de totale heffingen voor een vrachtauto bestaat al uit (diesel)accijns. De laatste 20 procent aan vaste heffingen (motorrijtuigenbelasting en Eurovignet) is ook nauwelijks in accijns om te zetten, omdat die in EU-regelgeving is vastgelegd met de bedoeling een internationaal 'level playing field' te creëren. Het Eurovignet is een vast bedrag dat in een verdrag met een aantal lidstaten is afgesproken. En de motorrijtuigenbelasting is voor vrachtauto's zwaarder dan 12 ton gebonden aan een EU-minimumniveau. Nederland zit voor de deze belasting voor de meeste vrachtauto's al op het EU-minimum, zodat die dus niet verder kan worden verlaagd.

Verplichte rittenregistratie 
Verder vraagt EVO in de brief opnieuw aandacht voor een aantal hinderlijke administratieve lasten. De verladersorganisatie wil dat de staatssecretaris de verplichte rittenregistratie afschaft, nu zich daarvoor een kamermeerderheid van VVD, PVV, PvdA en CDA heeft afgetekend. EVO stelt als alternatief voor dat werkgevers de mogelijkheid krijgen om de bijtelling voor een paar honderd euro af te kopen. EVO-leden hebben aangegeven daartoe graag bereid te zijn als ze daarmee verlost zijn van de administratieve rompslomp en het risico op hoge boetes wanneer ze fouten maken.

Afschaffing verpakkingenbelasting
Tot slot pleit EVO in haar schrijven voor afschaffing van de verpakkingenbelasting. Dit is volgens de verladers een tijdrovende bezigheid voor zowel de overheid als het bedrijfsleven. Bovendien toont onderzoek van CE Delft aan dat de belasting nauwelijks het gewenste effect oplevert. Extra inkomsten voor de staat zijn er door de verpakkingbelasting volgens EVO al helemaal niet, omdat de uitvoeringskosten voor de Belastingdienst te hoog zijn.

Geen opmerkingen: