
"De leden van FNV Bondgenoten werkzaam in beroepgoederenvervoer en logistiek, hebben tijdens de ledenvergaderingen op 23, 24 en 30 oktober met een tamelijk grote meerderheid ingestemd met het cao-eindbod van de werkgevers. Daarmee is een nieuwe cao in het beroepsgoederenvervoer in feit", aldus bestuurder vervoer Huub van den Dungen.
"Deze ledenvergaderingen werden bezocht door zo’n vijfhonderd werknemers uit het beroepsgoederenvervoer. Van de aanwezige leden stemt bijna 75 procentvoor het cao-eindbod. Een kwart van de aanwezige leden stemde tegen."
"Dat betekent dat de leden hebben ingestemd met een nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer en de verhuur van mobiele kranen (TLN-cao) en een nieuwe cao Goederenvervoer Nederland (KNV-cao)"
"Voorstanders en tegenstanders zijn het met elkaar eens dat het eindbod van de werkgevers te kort schiet. De voorstanders zijn echter van mening dat de enige manier om werkgevers op andere gedachten te brengen, het voeren van acties is."
"Een grote meerderheid acht daar de tijd niet rijp voor. Tijdens de volgende cao-onderhandelingen zal dit anders moeten zijn. De bond zal daarom de komende tijd moeten benutten om de organisatie- en actiekracht binnen de sector beroepsgoederenvervoer en logistiek te versterken. De inzet van leden en potentiële leden is hierbij van doorslaggevend belang."
Cao-akkoord
Van den Dungen: "De leden van FNV Bondgenoten hebben ingestemd met het cao-eindbod. Dat eindbod is daarmee gepromoveerd tot een cao-akkoord."
"De belangrijkste punten van dit cao-akkoord zijn: Een tweejarige cao met een looptijd van 1 januari 2010 tot en met 31 december 2011; een loonsverhoging per 1 januari 2011 van 2,1 procent; de tegemoetkoming van ziektekosten (0,6 procent) komt per 1 januari 2011 te vervallen; een loonsverhoging per 1 juli 2011 van 1 procent."
"Afspraken over de 48-urige werkweek: Hierbij geldt dat vijftig procent van de niet-rijtijd als beschikbaarheidtijd wordt aangemerkt. Op verzoek van de individuele chauffeur kan hiervan naar beneden worden afgeweken."
Werkgelegenheid
"Er komt uitbreiding van het Mobiliteitscentrum Transport. Chauffeurs, logistiek medewerkers en kantoorpersoneel kunnen daar terecht als zij hun baan verliezen door bijvoorbeeld faillissement of reorganisatie; er worden 2750 extra arbeidsplaatsen voor jongeren gecreëerd. 2500 in de chauffeurswereld en 250 in de logistieke centra; er komen honderd arbeidsplaatsen voor jonge arbeidsgehandicapten (Wajongers) bij bedrijven in de sector."
Toekomstagenda
"Vakbonden en werkgevers gaan nader overleg voeren over de inrichting van de sector in de (nabije) toekomst. Hierbij zullen thema’s als imago van de sector, loon- arbeidsvoorwaardenontwikkelingen, medezeggenschap van werknemers in bedrijven en vakmanschap centraal staan."
"De afgelopen maanden hebben leden, kaderleden, de chauffeursvrouwen en anderen zich onvermoeibaar ingezet voor een beter cao-resultaat. Zonder hun inspanningen hadden we dit cao-resultaat niet weten te bereiken. De werknemers in het beroepsgoederenvervoer en de logistiek zijn hun veel dank verschuldigd", vindt Van den Dungen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten