
07:00 Vijftig vrachtwagenchauffeurs gaan vanaf maandag een nieuw waarschuwingssysteem uittesten om het aantal dodehoekongevallen te verminderen. De twee nieuwe systemen werken met sensoren en geluidssignalen.
Sinds 2003 zijn dodehoekspiegels verplicht, maar die hebben het aantal slachtoffers niet verminderd. Er blijven namelijk blinde vlekken. "Nutteloos is misschien een groot woord, maar statistisch gezien zijn die spiegels geen succes", klonk het eerder bij staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). Hij installeert maandag de eerste waarschuwingssystemen op de vrachtwagens.
Volgens een Coreliokrant werden de twee systemen - LexGuard en Lisa-2-Alert - ontwikkeld in Nederland en hebben ze daar al hun deugdzaamheid bewezen. LexGuard werkt met sensoren. De chauffeur hoort in zijn cabine een geluidssignaal wanneer personen te dicht naderen. Het andere systeem treedt in werking wanneer vrachtwagens rechtsaf slaan. Dan horen de zwakke weggebruikers een geluidssignaal.
Schouppe hoopt dat de systemen op termijn bijna zestig ongevallen per jaar kunnen voorkomen.
Reacties
- 1/1wat gaat Schoepen nog allemaal uitvinden om in de belangstelling te komen .Weet hij eigenlijk wel hoe een vrachtwagen eruit ziet aan de binnenkant. ik ben reeds 38 jaar trucker en ben begonnen met een ijzeren kist met wielen onder maar intussen moet ge bijna universiteit gedaan hebben om met een truck te rijden we zitten volgepropt met allerlei technische snufjes .dat gaat van gps tot boordcomputers over digitale tachografen en blackboxen en handvrije telefoons enz...en niets van dat alles komt de veiligheid ten goede het dient enkel om ons constant in het oog te houden en te controleren en vooral te laten betalen bij eventuele overtreding die we dan meestal doen omdat er geen andere mogelijkheid is .en nu nog wat gepiep omdat de fietser met mp3 op zijn hoofd ons niet hoort of zietID=750184 / GEBRUIKER=1166048Zijn er truckers die willen reageren ?? Is het zoals in bovenstaande reactie ?? Zeg je mening...
Daar heeft de Man die het commentaar gaf helemaal gelijk in, vandaar dat ik ook maar voor mijzelf gaat beginnen hoef ik geen tekst en uitleg meer te geven aan mijn werkgever, want dat hoofdstuk heb ik vele malen moeten uitleggen, wat een waardeloos systeem.
Dank je Henk !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten