Er valt nog veel te weten te komen over hoe transportcriminaliteit in zijn werk gaat en wie er achter zitten. "Daar is nu nog onvoldoende zicht op", zegt Landelijk Officier van Justitie voor Transportcriminaliteit Olav Beckers in een artikel in het Nederlands Dagblad. Hij wil de criminaliteit nog beter analyseren. Beckers ziet voor de transportsector zelf ook een belangrijke rol weggelegd.

Beckers wil zich in zijn tweejarige periode als officier eerst eens de criminaliteit zelf analyseren. "Wie zitten er nu precies achter? Je hoort weleens dat het Oost-Europese bendes zijn. Maar dat geloof ik niet. Gestolen lading wordt zelden teruggevonden. Ik denk dat dat komt omdat de dieven over een goed helersnetwerk beschikken. Dat is veel moeilijker als je uit een ver en vreemd land komt. Maar we weten het allemaal niet zeker. Om helderheid te krijgen over de omvang van de problematiek is een goede analyse nodig."
De aanpak van de transportcriminaliteit lijkt dan wel traag te verlopen, volgens Beckers kunnen transportbedrijven zelf ook wat doen. "Kijk naar Secure Lane, daarmee is het gelukt de criminaliteit op parkeerplaatsen langs de A67, A58 en A16 met tientallen procenten terug te dringen. Maar op de dichtstbijzijnste parkeerplaatsen waar geen maatregelen werden getroffen stegen de diefstallen met 600 procent. Dan is het zaak dat de branche zijn achterban erop attent maakt dat er voldoende gebruik wordt gemaakt van beveiligde parkeerplaatsen. Misschien kunnen particuliere bedrijventerreinen aansluiting zoeken bij Secure Lane.
Volgens Beckers kan ook het ‘lek' in vrachtuitwisselingssysteem Teleroute door de branche zelf gedicht
worden. Onlangs werden voor fraude via Teleroute drie verdachten voorgeleid in Den Bosch. "Zij beschikten over een inlogcode. Als blijkt dat er sprake is van interne criminaliteit, zal misschien meer aandacht moeten worden besteed aan de screening van personeel."

Beckers heeft nog een derde mogelijkheid hoe transporteurs zelf mee kunnen helpen in de strijd tegen ladingdiefstal en andere vormen van transportcriminaliteit. Hij wil dat de transport- en verzekeringsbranche zelf geleden schade proberen te verhalen op de criminelen. "Criminelen vinden het vervelend om in de gevangenis te zitten, maar ze vinden het nog veel erger om hun geld kwijt te raken. Het is net zo effectief als degene die schade heeft geleden zelf probeert die te verhalen, in plaats dat de overheid dat doet en het geld in de staatskas verdwijnt. Probeer die schade te verhalen. Dat gebeurt vaak, maar niet altijd. Ik zou het er met de transport- en verzekeringsbranche graag eens over hebben of ze niet altijd achter hun geld aan kunnen gaan. Bijvoorbeeld door als civiele partij te participeren in een strafzaak."
Bron: Nederlands Dagblad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten