Welkomstwoordje

Welkom in ons Hoekje !!!
We hopen dat je hier een aangename verpozing vind en je je niet zal vervelen. Geniet er van.
Hoe werkt de pps ?
Bij dia`s als Dagboek van een hond en Liefdesgeschiedenis :
om die te laten afspelen ga je even naar de blogarchief en klik je daar op de link van de dia`s die je wil zien .
Gastenboek
Onderaan rechts , onder music oldies vind je een gastenboek
waar je je opmerkingen kan plaatsen wat je van deze blog vind,
of als je een vraag of iets anders wil kribbelen. Ga je gang.
Zoekmachine
Als je nog een beetje verder naar beneden gaat vind je ook onderaan rechts een google-zoekmachine waarmee je dus op het net kan surfen.
Nog een beetje verder naar onder vind je een zoekmachine waarmee je kan vertalen.
Volgen
Vlak daaronder, eveneens links, zie je dat je je als volger van het blog kan opgeven Meer uitleg hierover later.
Travel Talk
Is daar vlak onder. Daarmee kan je ook volgers en eigenaars van andere blogs vinden over de hele wereld. Je moet jezelf dan wel even aanmelden.
Share it
Daarmee kan je artikels delen of video`s op je facebook of Twitter.

Veel plezier !!

waarschuwing
Zoals je zal zien komen in dit blog niet alleen leuke artikelen en amusement aan bod, maar ook ernstige onderwerpen en dringende oproepen!!
Wij, die het goed hebben in ons dagelijks bestaan, laat ons onze ogen niet sluiten voor hen die grote nood kennen
en laat ons daar samen, waar we kunnen en hoe we kunnen ,
een uitgestoken hand bieden.
Al is het maar het tekenen van een petitie of het aanklagen van onrecht... Verspreid het, opdat ook de stem, de hulproep van deze mensen gehoord wordt... !
Dank u wel !!

sunwoef

maandag 18 oktober 2010

Het Nieuwsblad - Zwitserland heeft langste tunnel ter wereld

Het Nieuwsblad - Zwitserland heeft langste tunnel ter wereld

De Zwitserse Gotthardtunnel -57 km lang- is sinds vrijdag 's werelds langste tunnel. Er is 20 jaar gegraven aan deze pijp door de Alpen. WernerRommers 



De langste spoortunnel ter wereld is een feit. Vrijdagmiddag heeft een gigantische boormachine het laatste stukje rots doorboord. Meteen begon diep onder de Zwitserser bergen een muzikaal omlijst feestje. De Zwitserse vicepresident Moritz Leuenberger, die naar eigen zeggen tranen in zijn ogen had toen de boorkop uit het gesteente tevoorschijn kwam, heette tweehonderd eregasten welkom.

Ook honderden arbeiders woonden het historische moment bij. De ministers van Verkeer van de EU, onder wie staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V), volgden het evenement in Luxemburg via een videoverbinding. 'We hebben veel geriskeerd', aldus Leuenberger. 'Maar we hebben ook veel bereikt, goed beseffende dat de Alpen énorm zijn en wij mensen zo klein.'

De nieuwe tunnel vervangt de oude, 15 km lange St-Gotthardspoortunnel die veel te steile hellingen had, waardoor een snelle doortocht onmogelijk was.

De 57 kilometer lange tunnel zal de reistijd tussen Zürich en Milaan met een uur verkorten. Na de voltooiing van de tunnel zal de reis tussen de twee steden nog tweeënhalf uur duren. Dagelijks zullen er zo'n 200 treinen doorheen rijden. De tunnel is ook een belangrijke schakel in een keten van hogesnelheidslijnen die alle uithoeken van Europa met elkaar zal verbinden. 



De nieuwe Gotthardtunnel is voor de Zwitsers een prestigeproject. Het versterkt de reputatie van de Zwitserse ingenieurs, maar ook het groene imago van het Alpenland wordt erdoor in de verf gezet. Miljoenen tonnen aan goederen die nu nog met vrachtwagens door de Alpen worden vervoerd, zullen als de tunnel klaar is over het spoor kunnen.

Ongeveer 2.500 arbeiders hebben bijna twintig jaar aan de tunnel gewerkt. De hoeveelheid puin die ze afvoerden, is te vergelijken met het volume van vijf van 's werelds grootste piramides. Met de bouw is ruim zeven miljard euro gemoeid. Aan de tunnel is meer dan 20 jaar gewerkt. De eerste plannen dateren al van 60 jaar geleden.

Verwacht wordt dat de eerste treinen in 2017 door de tunnel kunnen rijden. Bij de bouw van de tunnel, die veertien jaar geduurd heeft, zijn acht bouwvakkers om het leven gekomen. 




Geen opmerkingen: