Welkomstwoordje

Welkom in ons Hoekje !!!
We hopen dat je hier een aangename verpozing vind en je je niet zal vervelen. Geniet er van.
Hoe werkt de pps ?
Bij dia`s als Dagboek van een hond en Liefdesgeschiedenis :
om die te laten afspelen ga je even naar de blogarchief en klik je daar op de link van de dia`s die je wil zien .
Gastenboek
Onderaan rechts , onder music oldies vind je een gastenboek
waar je je opmerkingen kan plaatsen wat je van deze blog vind,
of als je een vraag of iets anders wil kribbelen. Ga je gang.
Zoekmachine
Als je nog een beetje verder naar beneden gaat vind je ook onderaan rechts een google-zoekmachine waarmee je dus op het net kan surfen.
Nog een beetje verder naar onder vind je een zoekmachine waarmee je kan vertalen.
Volgen
Vlak daaronder, eveneens links, zie je dat je je als volger van het blog kan opgeven Meer uitleg hierover later.
Travel Talk
Is daar vlak onder. Daarmee kan je ook volgers en eigenaars van andere blogs vinden over de hele wereld. Je moet jezelf dan wel even aanmelden.
Share it
Daarmee kan je artikels delen of video`s op je facebook of Twitter.

Veel plezier !!

waarschuwing
Zoals je zal zien komen in dit blog niet alleen leuke artikelen en amusement aan bod, maar ook ernstige onderwerpen en dringende oproepen!!
Wij, die het goed hebben in ons dagelijks bestaan, laat ons onze ogen niet sluiten voor hen die grote nood kennen
en laat ons daar samen, waar we kunnen en hoe we kunnen ,
een uitgestoken hand bieden.
Al is het maar het tekenen van een petitie of het aanklagen van onrecht... Verspreid het, opdat ook de stem, de hulproep van deze mensen gehoord wordt... !
Dank u wel !!

sunwoef

vrijdag 15 oktober 2010

EU-landen mogen vrachtwagen belasten voor milieu- en geluidsoverlast

http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=7511

BRUSSEL - EU-landen mogen vrachtwagens waarschijnlijk gemiddeld zo'n 3 eurocent per kilometer in rekening gaan brengen voor luchtverontreiniging en geluidsoverlast. Bovendien kunnen ze de tarieven die nu al gelden voor het gebruik van het wegennet, straks variëren, zodat rijden in de spits duurder en in de daluren goedkoper wordt.


De EU-ministers van Transport buigen zich vrijdag over een voorstel hiertoe. Dat gaat minder ver dan wat de Europese Commissie en het Europarlement wilden. Hun wens om ook de kosten van files aan de transportbedrijven door te berekenen, wijzen de EU-landen af. Ze willen deze kosten niet eenzijdig afwentelen op de vrachtsector.

De ministers zullen waarschijnlijk wel instemmen met het voorstel van huidig EU-voorzitter België om een heffing mogelijk te maken voor de milieukosten. Daarbij gaat het voor een moderne vrachtwagen om maximaal 3 cent per kilometer op ringwegen rond de steden en om 2 cent per kilometer op de buitenwegen. Voor oude, sterk vervuilende vrachtwagens zou dat een stuk meer worden.

Voor geluidshinder zouden de EU-landen per vrachtwagen overdag 1 cent per kilometer en 's nachts 2 cent per kilometer kunnen gaan heffen, maar alleen op wegen die dicht bij steden liggen. De lidstaten worden overigens niet verplicht de heffingen in te voeren; ze kunnen daarover zelf beslissen.

Verder komt er waarschijnlijk de mogelijkheid om de tol voor het wegennet hoger te maken in de spits en lager in de daluren. Nu betalen truckers in de meeste EU-landen zo'n 15 cent per kilometer. Mogelijk wordt dat in de spits het dubbele of nog meer.

Als de EU-ministers het vrijdag eens worden over de herziening van het zogeheten Eurovignet, moet het Europees Parlement nog met de plannen instemmen. Maar ook als dat gebeurt, zullen de meeste lidstaten op korte termijn nog geen extra heffingen introduceren, verwachten ingewijden. In de meeste lidstaten ontbreken daartoe ook de voorzieningen, zoals camera's.

Geen opmerkingen: