
In de werkplaats van Pon Equipment in Almere wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de Caterpillar D7E LGP. Dit is de eerste dieselhybride D7E bulldozer in Nederland. De machine is bestemd voor Boskalis.
Bij Pon Equipment wordt de D7E speciaal geprepareerd voor de werkzaamheden die Boskalis met deze machine gaat uitvoeren. Beide onderwagens zijn zoutbestendig gemaakt met een coating. Ook zijn er op het blad extra slijtdelen bevestigd. Aansluitend aan deze opbouw zal de machine in de bedrijfskleuren van Boskalis gespoten worden.
John Prins, bedrijfsleider bij Boskalis, is blij met de duurzame en milieuvriendelijke Caterpillar. “Boskalis investeert voortdurend in milieuvriendelijk materieel. Wij maakten twee jaar geleden kennis met het prototype van deze bulldozer en waren direct enthousiast. De D7E LGP verbruikt minder brandstof en heeft daarbij een fors lagere uitstoot. Tijdens het proefdraaien werden onze hoge verwachtingen meer dan waar gemaakt.”
Laag brandstofverbruik
De diesel-hybride-aandrijving realiseert een reductie in het brandstofverbruik tot maar liefst 30 procent. De 27.000 kilogram wegende machine wordt aangedreven door een Cat C9-dieselmotor van 175 kW (235 pk) die een elektrische generator aandrijft. De elektriciteit die de generator opwekt, wordt direct geleverd aan elektromotoren die op het differentieel zijn aangesloten. Dit systeem reduceert niet alleen het brandstofverbruik, maar zorgt er tegelijk voor dat de D7E gemiddeld 50 procent langer inzetbaar is zonder te tanken.
De diesel-hybride-aandrijving realiseert een reductie in het brandstofverbruik tot maar liefst 30 procent. De 27.000 kilogram wegende machine wordt aangedreven door een Cat C9-dieselmotor van 175 kW (235 pk) die een elektrische generator aandrijft. De elektriciteit die de generator opwekt, wordt direct geleverd aan elektromotoren die op het differentieel zijn aangesloten. Dit systeem reduceert niet alleen het brandstofverbruik, maar zorgt er tegelijk voor dat de D7E gemiddeld 50 procent langer inzetbaar is zonder te tanken.
De Cat C9-dieselmotor voldoet aan de laatste Europese Stage IIIa eisen. De motor draait stabiel tussen de 1600 en 1800 toeren per minuut om energie op te wekken. Bovendien is de motor ontdaan van alle distributierumen, waardoor onderhoud hieraan niet meer nodig is. Onder andere door het verdwijnen van de koppelomvormer en de automatische transmissie, kunnen bovenstaande resultaten met de D7E behaald worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten