Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO zijn teleurgesteld dat de Europese transportministers afgelopen vrijdag hebben besloten om extra tolheffing voor vrachtauto's mogelijk te maken vanwege milieu, geluid en congestie. De ministers laten modaliteiten zoals treinen, binnenvaartschepen en personenauto's buiten schot.

Een ander bezwaar van de brancheorganisaties is dat de opbrengsten van de heffingen niet te worden besteed aan het daadwerkelijk verminderen van milieuvervuiling en geluidsoverlast. Bovendien zouden alleen vrachtauto's moeten opdraaien voor de kosten van files, terwijl de personenauto daar de grote veroorzaker van is. De transportministers willen EU-lidstaten toestaan het vrachtverkeer extra te belasten voor milieuvervuiling en geluidsoverlast. Dat zou een verhoging van de heffingen kunnen betekenen met maximaal 4 cent per kilometer wat neerkomt op een verhoging met zo'n 20 tot 30 procent, afhankelijk van de hoogte van de bestaande tol. Wel zou het tarief mogen worden gevarieerd vanwege congestie. Dat houdt in dat gedurende maximaal 5 uur per dag het tarief bijna mag worden verdrievoudigd (+175%). Hieraan worden verder ten onrechte geen extra eisen gesteld, zodat lidstaten op dit punt grote vrijheid krijgen. TLN en EVO vrezen dat transitolanden als Oostenrijk en Hongarije de tarieven maximaal zullen opschroeven. TLN en EVO stellen vast dat de transportministers aansturen op een confrontatie met het Europees Parlement, dat wil dat de opbrengsten van de heffingen worden besteed aan concrete maatregelen om de milieuvervuiling en geluidsoverlast in de transportsector te verminderen. Het standpunt van de ministers is daarom slechts een tussenstap in de besluitvorming over dit onderwerp. Algemeen voorzitter van TLN, Alexander Sakkers, tevens voorzitter van het Europees liaison committee van de International Road Union (IRU) en Dick van den Broek Humphreij algemeen directeur van EVO, tevens lid van het bestuur van de IRU: ‘wij zijn zeer teleurgesteld over de gang van zaken. Op alle mogelijke manieren zullen wij onze invloed aanwenden om de besluitvorming te keren'.
Uitstel voor Euro 5 en 6
Voor Euro 5 trucks treedt de extra heffing pas in werking met ingang van begin 2014 terwijl Euro 6 trucks tot eind 2017 buiten schot blijven. Het stemgedrag over de heffing verschilde nogal. Nederland en Ierland onthielden zich van stemming, Duitsland stemde voor een compromis dat enkele kleine veranderingen in het voorstel inhield terwijl Spanje en Italië tegen stemden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten