DAMWOUDE - Zoals Transport Online maandag heeft gemeld is My Way Transport Coöperatie, aan de Nijverheidsweg 18a in Druten, eerder deze maand failliet verklaard door de Arnhemse rechtbank. Dat heeft ernstige gevolgen voor de chauffeurs die voor directeur Marcel Hendriks via een ZZP constructie werkten.
"Ik was eerst in loondienst bij Hendriks en ging later als ZZP’er voor de coöperatie werken. Dat moest wel, want anders zou hij failliet gaan", verklaart Rob* "Er was crisis en ik vind dat hij misbruik heeft gemaakt van de situatie en vooral van de chauffeurs. Ik heb een eigen huis, dus ik moest wel. Nu hoop ik dat ik mijn huis nog kan redden."
"Vorige week maandag heeft mijn vrouw een hersenbloeding gekregen en ligt in het ziekenhuis. Dat komt wellicht door alle spanningen. Ik was in juli bij een baas gaan werken, maar ben nu noodgedwongen thuis om voor mijn zoon te zorgen. Eten koken, boodschappen doen en het huishouden verzorgen."
"Ik zou niet weten hoe ik dit moet oplossen. Ik kan geen contact met Hendriks krijgen. Hij neemt de telefoon niet op en beantwoordt geen e-mails."
Ondertussen werkt Hendriks volgens bronnen via de holding door, woont net over de grens in Duitsland en laat zover bekend acht chauffeurs voor hem werken.
"Ik vind niet dat hij zo door kan gaan. Hendriks moet gestopt worden."
Vroeger bevriend
"Mijn man was vroeger bevriend met Hendriks en is een tijd bij hem in loondienst geweest. Hij vertelde mijn man dat er een beroerde tijd voor de zaak was en kwam met het verhaal van de zzp’ers in de corporatie", vertelt chauffeursvrouw Ineke*.
"Anders zou mijn man op straat komen te staan. Nu is May Way Transport failliet en moet mijn man nog 25.000 euro krijgen", vervolgt ze.
Haar man Joost*: "De holding van Hendriks werkt met acht auto’s gewoon door. Zo is hij. Altijd doorgaan, ook al zijn er eerdere faillissementen geweest. Hij was ooit inderdaad een vriend van mij. Maar zijn werkwijze kon ik niet volgen. Hij is voor niemand bang. Mij is al verteld dat het moeilijk zo niet onmogelijk wordt om mijn geld te krijgen."
"Het is zwaar. Ik werk nu tijdelijk als chauffeur voor Randstad. Er zijn veel schulden. Daar proberen mijn vrouw en ik uit te komen. We zitten op het randje. Daarom is mijn vrouw er ook extra bij gaan werken", besluit hij.
Volgende gedupeerde
Dan meldt de volgende door May Way Transport Coöperatie gedupeerde ZZP’er zich bij Transport Online: "Ik heb nog 23.000 euro tegoed van My Way Transport. Inclusief een aanzienlijk bedrag aan inkomsten belasting (IB). Hendriks hield iedere week tweehonderd euro af, maar heeft die niet aan de Belastingdienst afgedragen", meldt gedupeerde chauffeur Joop*, die eveneens via de ZZP constructie bij het gesneuvelde bedrijf in dienst was.
Alle geïnterviewde chauffeurs stellen dat van hen eveneens inkomstenbelasting is ingehouden.
"Dit heeft grote gevolgen voor mij. Ik heb weliswaar IB afgedragen, maar de belasting heeft dat niet gekregen en wil dat alsnog van mij ontvangen. De consequentie is dat ik rekeningen niet kan betalen. Ik heb bij de politie aangifte van fraude en oplichting gedaan, maar die kunnen er niks mee. Ik word steeds met een kluitje het riet ingestuurd."
"Als My Way mij niet betaald, dan moet ik mijn huis verkopen", verzucht hij.
Droom vervlogen
Chauffeursvrouw Loes*: "Mijn man was eigen rijder en kwam bij My Way terecht. De facturen zijn niet betaald en inmiddels hebben wij nog 20.000 euro tegoed."
“Financieel is het minder, we kunnen de belasting niet betalen en rekeningen blijven liggen. Onze stacaravan hebben wij moeten verkopen en wij zijn dit jaar met de kinderen tijdens hun vakantie noodgedwongen thuis gebleven."
"Ondertussen is mijn man als chauffeur in loondienst en vervloog zijn droom. Hij wilde vanuit de positie als eigen rijder een transportbedrijf starten. Dat gaat helaas niet door."
Er is geprobeerd om Marcel Hendriks te laten reageren. Hij is echter niet bereikbaar voor commentaar.
Serieuze reacties mogen voorzien van naam en telefoonnummer naar:m.vd.voort@transport-online.nl
*gefingeerde namen
©Transport Online / Marcel van der Voort

Lees ook:
» Eigen rijders gedupeerd door faillissement My Way Transport Coöperatie
"Vorige week maandag heeft mijn vrouw een hersenbloeding gekregen en ligt in het ziekenhuis. Dat komt wellicht door alle spanningen. Ik was in juli bij een baas gaan werken, maar ben nu noodgedwongen thuis om voor mijn zoon te zorgen. Eten koken, boodschappen doen en het huishouden verzorgen."
"Ik zou niet weten hoe ik dit moet oplossen. Ik kan geen contact met Hendriks krijgen. Hij neemt de telefoon niet op en beantwoordt geen e-mails."
Ondertussen werkt Hendriks volgens bronnen via de holding door, woont net over de grens in Duitsland en laat zover bekend acht chauffeurs voor hem werken.
"Ik vind niet dat hij zo door kan gaan. Hendriks moet gestopt worden."
Vroeger bevriend
"Mijn man was vroeger bevriend met Hendriks en is een tijd bij hem in loondienst geweest. Hij vertelde mijn man dat er een beroerde tijd voor de zaak was en kwam met het verhaal van de zzp’ers in de corporatie", vertelt chauffeursvrouw Ineke*.
"Anders zou mijn man op straat komen te staan. Nu is May Way Transport failliet en moet mijn man nog 25.000 euro krijgen", vervolgt ze.
Haar man Joost*: "De holding van Hendriks werkt met acht auto’s gewoon door. Zo is hij. Altijd doorgaan, ook al zijn er eerdere faillissementen geweest. Hij was ooit inderdaad een vriend van mij. Maar zijn werkwijze kon ik niet volgen. Hij is voor niemand bang. Mij is al verteld dat het moeilijk zo niet onmogelijk wordt om mijn geld te krijgen."
"Het is zwaar. Ik werk nu tijdelijk als chauffeur voor Randstad. Er zijn veel schulden. Daar proberen mijn vrouw en ik uit te komen. We zitten op het randje. Daarom is mijn vrouw er ook extra bij gaan werken", besluit hij.
Volgende gedupeerde
Dan meldt de volgende door May Way Transport Coöperatie gedupeerde ZZP’er zich bij Transport Online: "Ik heb nog 23.000 euro tegoed van My Way Transport. Inclusief een aanzienlijk bedrag aan inkomsten belasting (IB). Hendriks hield iedere week tweehonderd euro af, maar heeft die niet aan de Belastingdienst afgedragen", meldt gedupeerde chauffeur Joop*, die eveneens via de ZZP constructie bij het gesneuvelde bedrijf in dienst was.
Alle geïnterviewde chauffeurs stellen dat van hen eveneens inkomstenbelasting is ingehouden.
"Dit heeft grote gevolgen voor mij. Ik heb weliswaar IB afgedragen, maar de belasting heeft dat niet gekregen en wil dat alsnog van mij ontvangen. De consequentie is dat ik rekeningen niet kan betalen. Ik heb bij de politie aangifte van fraude en oplichting gedaan, maar die kunnen er niks mee. Ik word steeds met een kluitje het riet ingestuurd."
"Als My Way mij niet betaald, dan moet ik mijn huis verkopen", verzucht hij.
Droom vervlogen
Chauffeursvrouw Loes*: "Mijn man was eigen rijder en kwam bij My Way terecht. De facturen zijn niet betaald en inmiddels hebben wij nog 20.000 euro tegoed."
“Financieel is het minder, we kunnen de belasting niet betalen en rekeningen blijven liggen. Onze stacaravan hebben wij moeten verkopen en wij zijn dit jaar met de kinderen tijdens hun vakantie noodgedwongen thuis gebleven."
"Ondertussen is mijn man als chauffeur in loondienst en vervloog zijn droom. Hij wilde vanuit de positie als eigen rijder een transportbedrijf starten. Dat gaat helaas niet door."
Er is geprobeerd om Marcel Hendriks te laten reageren. Hij is echter niet bereikbaar voor commentaar.
Serieuze reacties mogen voorzien van naam en telefoonnummer naar:m.vd.voort@transport-online.nl
*gefingeerde namen
©Transport Online / Marcel van der Voort

Lees ook:
» Eigen rijders gedupeerd door faillissement My Way Transport Coöperatie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten