Welkomstwoordje

Welkom in ons Hoekje !!!
We hopen dat je hier een aangename verpozing vind en je je niet zal vervelen. Geniet er van.
Hoe werkt de pps ?
Bij dia`s als Dagboek van een hond en Liefdesgeschiedenis :
om die te laten afspelen ga je even naar de blogarchief en klik je daar op de link van de dia`s die je wil zien .
Gastenboek
Onderaan rechts , onder music oldies vind je een gastenboek
waar je je opmerkingen kan plaatsen wat je van deze blog vind,
of als je een vraag of iets anders wil kribbelen. Ga je gang.
Zoekmachine
Als je nog een beetje verder naar beneden gaat vind je ook onderaan rechts een google-zoekmachine waarmee je dus op het net kan surfen.
Nog een beetje verder naar onder vind je een zoekmachine waarmee je kan vertalen.
Volgen
Vlak daaronder, eveneens links, zie je dat je je als volger van het blog kan opgeven Meer uitleg hierover later.
Travel Talk
Is daar vlak onder. Daarmee kan je ook volgers en eigenaars van andere blogs vinden over de hele wereld. Je moet jezelf dan wel even aanmelden.
Share it
Daarmee kan je artikels delen of video`s op je facebook of Twitter.

Veel plezier !!

waarschuwing
Zoals je zal zien komen in dit blog niet alleen leuke artikelen en amusement aan bod, maar ook ernstige onderwerpen en dringende oproepen!!
Wij, die het goed hebben in ons dagelijks bestaan, laat ons onze ogen niet sluiten voor hen die grote nood kennen
en laat ons daar samen, waar we kunnen en hoe we kunnen ,
een uitgestoken hand bieden.
Al is het maar het tekenen van een petitie of het aanklagen van onrecht... Verspreid het, opdat ook de stem, de hulproep van deze mensen gehoord wordt... !
Dank u wel !!

sunwoef

donderdag 23 september 2010

Oosterweel gaat definitief ondergronds

http://www.gva.be/dossiers/oosterweel/lange-wapper-begraven-2.aspx
lange wapper begraven 2


22/09 Antwerpen krijgt een tunnel en geen brug. "We wilden niet per se de Lange Wapper door het strot van de Antwerpenaar duwen", verklaarde Vlaams minister-president Kris Peeterswoensdagavond tijdens een persconferentie. De Antwerpse haven en het stadsbestuur zullen opdraaien voor de meerkosten die de tunnel met zich meebrengt. Er zal ook tol geheven worden om het project te financieren.



De tunnel heeft een meerkost van 352 miljoen euro. De hogere kostprijs wordt gecompenseerd door een aantal investeringen die door de stadAntwerpen en het havenbedrijf gedragen worden. De gebruiker van het nieuwe tracé zorgt voor de financiering via tolheffing. "De Antwerpenaar zal niet moeten opdraaien voor de extra kosten", aldus Peeters.

Stad betaalt

Zeventig miljoen euro wordt gewonnen doordat het Mexico-eiland aan het Eilandje kan ontwikkeld worden. Dat zou niet zo zijn met de Lange Wapper, die over het gebied zou lopen.
Er komt ook een nieuw plein ter hoogte van het Sportpaleis, dat zal bekostigd worden door de stad. Kostprijs: 13 miljoen euro.
Voor een bedrag van 85 miljoen euro zullen nutsleidingen worden aangelegd waar niet de Vlaamse regering, maar de stad voor zal opdraaien.

Haven betaalt

Niet de Vlaamse regering, maar de haven bekostigt de realisatie van het bouwdok. Ook de Kaaimuren worden in het akkoord betrokken. Voor een bedrag van 84 miljoen euro zal de bouw ervan bekostigd worden door de haven.
Er werd eveneens beslist om binnen het Masterplan 2020 een ondertunnelde verbinding prioritair te realiseren onder de huidige R11, tussen het knooppunt Wommelgem en de E19.
De wegen die gelegen zijn binnen de Ring worden overgedragen aan Antwerpen. Dat besliste Hilde Crevits.
Herlees de persconferentie:
Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft dan toch na veel gepalaver de moeilijke Oosterweelknoop kunnen ontwarren. Aangezien Peeters geen herschikking van zijn regering wil, sp.a hardnekkig weigert om de brug te accepteren en N-VA-kopman Bart De Wever altijd heeft verklaard dat hij niet getrouwd is met de brug, was dit de meest evidente uitkomst.
N-VA bekwam dan weer dat de Vlaamse regering niet moet opdraaien voor de meerkosten van de tunnelconstructie. Die worden verhaald op het budget van het stadsbestuur en dat van de Antwerpse haven. Daarover werd woensdag nog urenlang onderhandeld. De Lange Wapper is dus definitief dood en begraven.
Na vijftien jaar gekibbel, gediscussieer, overleg en studie lijkt er dus een definitieve beslissing gevallen in het ingewikkelde Antwerpse mobiliteitsdossier, maar zeker is dat nooit. Ongetwijfeld zullen de actiegroepen, die rabiaat gekant zijn tegen het BAM-tracé, zich nog roeren en er zal nog heel wat concreet studiewerk moeten geschieden.

Achtergrond

Standpunt


Galerij

Geen opmerkingen: