Door: William Baekers, risicospecialist transport & logistiek
Je hoort het vaak: wat is het toch lastig dat invullen van het schadeformulier, of wel het bekende blauwe Europees aanrijdingsformulier. In de verzekeringswereld wordt ook wel gesproken over SAF (schade-aangifteformulier). Laten wij dat ook maar doen.
Ook al is de schade nog zo klein of blijft de schade onder het eigen risico, is het toch van belang dat het SAF volledig wordt ingevuld en wel aan beide zijden, dus ook de achterkant. Vergeet vooral niet(en de tegenpartij) om in de middelste kolommen de kruisjes op de juiste plaats te zetten. Onderaan telt u op hoeveel kruisjes u heeft gezet.
Waarom altijd invullen? In de eerste plaats is dit voor u als ondernemer van belang, immers u start zo met een juiste schadeadministratie. Bovendien is het zo dat direct na het ongeval de chauffeur veelal nog goed weet wat er is gebeurd. Ten tweede, een volledig en juist ingevuld SAF geeft ook een snelle(re) schaderegeling. Hier kunt u zelf bij gebaat zijn in geval u zelf cascoschade heeft. Overweeg ook om naast het SAF ook een "eigen verklaring" in te laten vullen. Zo kan de chauffeur in eigen bewoordingen aangeven wat er is gebeurd. De verzekeringsmaatschappij verwelkomt deze aanvullende informatie altijd.
Als bijlagen, bij dit artikel, treft u een voorbeeld aan van zo'n eigen verklaring, tevens doe ik er een getuigenverklaring bij. Misschien wel handig om elke chauffeur een paar van deze formulieren mee te geven in de cabine. Bij schade kunnen getuigenverklaringen vaak van doorslaggevende betekenis zijn.
Ook als bijlage treft u een SAF aan. Deze kunt u als PDF bestand invullen. Dit is met name handig bij zogenaamde eenzijdige ongevallen. Als de SAF is ingevuld print u hem uit, aan de voorzijde ondertekent de chauffeur, aan de achterzijde de verzekerde.
Wist u overigens dat de SAF ook in een uitvoering verkrijgbaar is waarbij in één set vijf formulieren zitten in vijf verschillende talen. Dit kan enorm van belang zijn als u in het buitenland een SAF onder uw neus krijgt en misschien niet weet of het juiste vakje wordt aangekruist. Uw verzekeringsadviseur kan u zeker helpen aan deze formulieren.
Succes en... rij veilig.
Waarom altijd invullen? In de eerste plaats is dit voor u als ondernemer van belang, immers u start zo met een juiste schadeadministratie. Bovendien is het zo dat direct na het ongeval de chauffeur veelal nog goed weet wat er is gebeurd. Ten tweede, een volledig en juist ingevuld SAF geeft ook een snelle(re) schaderegeling. Hier kunt u zelf bij gebaat zijn in geval u zelf cascoschade heeft. Overweeg ook om naast het SAF ook een "eigen verklaring" in te laten vullen. Zo kan de chauffeur in eigen bewoordingen aangeven wat er is gebeurd. De verzekeringsmaatschappij verwelkomt deze aanvullende informatie altijd.
Als bijlagen, bij dit artikel, treft u een voorbeeld aan van zo'n eigen verklaring, tevens doe ik er een getuigenverklaring bij. Misschien wel handig om elke chauffeur een paar van deze formulieren mee te geven in de cabine. Bij schade kunnen getuigenverklaringen vaak van doorslaggevende betekenis zijn.
Ook als bijlage treft u een SAF aan. Deze kunt u als PDF bestand invullen. Dit is met name handig bij zogenaamde eenzijdige ongevallen. Als de SAF is ingevuld print u hem uit, aan de voorzijde ondertekent de chauffeur, aan de achterzijde de verzekerde.
Wist u overigens dat de SAF ook in een uitvoering verkrijgbaar is waarbij in één set vijf formulieren zitten in vijf verschillende talen. Dit kan enorm van belang zijn als u in het buitenland een SAF onder uw neus krijgt en misschien niet weet of het juiste vakje wordt aangekruist. Uw verzekeringsadviseur kan u zeker helpen aan deze formulieren.
Succes en... rij veilig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten