Door: Pieter Wieman
Gepubliceerd op 26 augustus 2010 09:14
De transport- en logistieksector heeft volgens het Kwartaalbericht Transport en Logistiek van het ING Economisch Bureau een sterk half jaar achter de rug, ondermeer door de dubbele groeicijfers van de havens. Maar de vrachtprijzen blijven nog achter.
ING stelt dat wel een stap in de richting van volumeherstel is gezet. Reden om het enthousiasme enigszins te temperen is dat financieel herstel door achterblijvende vrachtprijzen nog ver weg is. Ook was het afgelopen half jaar door de massale opbouw van bedrijfsvoorraden niet representatief voor de toekomst. Hiermee wordt de sector volgens ING op het verkeerde been gezet. De forse opleving is tijdelijk, de opgaande lijn zal door voltooiing van voorraadopbouw in de rest van het jaar gaan vertragen.. Kostenbeheersing
Machiel Bode, Sectormanager Transport & Logistiek bij de ING: ‘Het uitblijven van een redelijk prijsniveau betekent dat transportondernemers voor costleadership moeten gaan. Waardecreatie gaat voor volume. Daarnaast blijft het raadzaam dat zij een deel van de transportcapaciteit flexibel houden en daarmee de bezetting in verschillende omstandigheden kunnen optimaliseren'. Bouwsector
De sector groeit dit jaar gemiddeld 3,8%. Vooral het internationale lucht- en watervervoer groeien met achtereenvolgens 9% en 6% sterk. Het wegtransport moet het door een achterblijvende binnenlandse vraag en tegendruk vanuit bouwsector doen met een beperkte groei van 2%. Desondanks lijkt ook in de binnenlandse vervoersvraag het dal achter de rug. Vooral het internationale vervoer dit jaar sterker dan verwacht. Het internationale vervoer profiteert van de sterke economische groei in Azië en de daaruit volgende handel. Dit gebeurt zowel direct, als indirect (via toelevering aan productieland Duitsland).
Machiel Bode, Sectormanager Transport & Logistiek bij de ING: ‘Het uitblijven van een redelijk prijsniveau betekent dat transportondernemers voor costleadership moeten gaan. Waardecreatie gaat voor volume. Daarnaast blijft het raadzaam dat zij een deel van de transportcapaciteit flexibel houden en daarmee de bezetting in verschillende omstandigheden kunnen optimaliseren'. Bouwsector
De sector groeit dit jaar gemiddeld 3,8%. Vooral het internationale lucht- en watervervoer groeien met achtereenvolgens 9% en 6% sterk. Het wegtransport moet het door een achterblijvende binnenlandse vraag en tegendruk vanuit bouwsector doen met een beperkte groei van 2%. Desondanks lijkt ook in de binnenlandse vervoersvraag het dal achter de rug. Vooral het internationale vervoer dit jaar sterker dan verwacht. Het internationale vervoer profiteert van de sterke economische groei in Azië en de daaruit volgende handel. Dit gebeurt zowel direct, als indirect (via toelevering aan productieland Duitsland).
De uitkomsten van het ING Kwartaalbericht staan in schril contrast met de veel positievere cijfers die onlangs door Transport Market Monitors (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting naar buiten werden gebracht en die door TLN dan ook meteen werden weersproken.
Klik hieronder voor uitgebreidere rapportage:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten