Door: Pieter Wieman
Gepubliceerd op 17 augustus 2010 09:36
Bijna wekelijks zijn er momenteel uit gemeenten langs IJssel- en Twentelijn protestgeluiden te horen tegen de toename van het aantal goederentreinen over deze beide spoorlijnen. Gisteren meldde zich de SP uit Hengelo.
Gisteren startte de SP Hengelo een handtekeningenactie tegen uitbreiding van het goederenvervoer op het spoor van de IJssellijn en de Twentelijn. De SP heeft in heel Oost Nederland de protestbeweging tegen uitbreiding van het goederenvervoer naar zich toegetrokken. Op de website van de SPis er regelmatig nieuws over te vinden. Ook heeft men een speciale website geopend waar mensen hun protest kunnen indienen. De Gelderse SP heeft in korte tijd meer dan 100 petities ontvangen van verontruste bewoners langs de IJssellijn. Zij maken zich zorgen over de enorme toename van het aantal goederentreinen als de plannen voor meer personentreinen in de Randstad doorgaan. Het Rijk wil namelijk een aantal goederentreinen laten omrijden om het spoor in de Randstad te ontlasten zodat er daar personentreinen kunnen gaan rijden. Dat alles in het kader van het plan "Randstad Spoorboekvrij". Als het plan doorgaat moeten volgens de SP minimaal 40 goederentreinen per dag omrijden, vanaf de Betuweroute bij Elst via de IJssellijn en de Twentelijn naar Duitsland. Alex MinkGelders SP-statenlid is blij met het aantal petities: "Wij zijn aangenaam verrast door het aantal petities dat nu al is ingediend. We wisten al dat veel bewoners langs het spoor problemen hebben met de goederentreinen en dat wordt nu op grote schaal duidelijk. Er is overduidelijk veel bezorgdheid over de plannen om de goederentreinen naar het oosten te verplaatsen". De SP zal de handtekeningen op 9 september aan de Tweede Kamer overhandigen. De Tweede Kamer houdt dan een hoorzitting over de plannen om het aantal personentreinen in de Randstad fors te verhogen, het zogenaamde programma hoogfrequent spoor.
"90 treinen per dag"Ook lokale politici weren zich. "Toename van het aantal treinen over de IJssellijn, de spoorlijn Arnhem-Zutphen, is niet acceptabel"zegt bijvoorbeeld Ron König, de D66-wethouder van Rheden die de IJssellijn in zijn pakket heeft. "Momenteel mogen er 22 goederentreinen per etmaal over de lijn rijden. Demissionair verkeersminister Camiel Eurlings werkt aan een plan om dat aantal te verhogen naar negentig. "Ik snap dat het weinig zin heeft om als Rheden alleen te roepen dat toename niet acceptabel is", aldus König. "Daarom gaan we nadrukkelijk het contact zoeken met andere gemeenten langs de spoorlijn. Ik denk zelfs dat we dit naar een internationaal niveau moeten tillen. Transport kan ook over water plaatsvinden. Maar het lijkt mij ook mogelijk om goederen die voor Noord-Duitsland bedoeld zijn, via de bestaande Betuweroute naar Emmerich te vervoeren en pas in Duitsland de weg naar het noorden in te slaan."
Bronnen: RTV Oost, De Gelderlander
Geen opmerkingen:
Een reactie posten