In de Chinese hoofdstad Peking lachen ze met onze ochtendfiles. Daar drukken ze het tijdverlies tegenwoordig niet meer uit in uren, maar in dagen. Met als uitschieter een monsterfile van 100 kilometer die nu al elf dagen het verkeer tussen Peking en Zhangjiakou in de tang houdt.

Het afgelopen weekend was de ellende het ergst: het verkeer kroop toen vooruit aan een slakkengang van anderhalve kilometer per dag. Sindsdien gaat het 
veel beter: wie nu de staart van de file bereikt, mag hopen binnen een paar dagen Peking binnen te rijden.

De duizenden vrachtwagenchauffeurs die in de file gevangen zitten, doen geen moeite om aan de ellende te ontsnappen. Wat zouden ze ook: rechtsomkeer maken is onmogelijk en de weinige alternatieve wegen zijn ook al dichtgeslibd. Tot in de noordwestelijke provincies Hebei en Binnen-Mongolië. De overheid probeert de druk van de ketel te halen door de transportfirma's te vragen hun leveringen uit te stellen en door 's nachts meer vrachtwagens in Peking binnen te laten, maar dat zijn druppels op een hete plaat.
Duurder dan op restaurant

De truckers doden de tijd dan maar met kaarten, een spelletje schaak, wandelingetjes en een extra dutje onder hun vrachtwagen. Als ze al klagen, dan is het over de prijzen van water en voeding. Want de dorpsbewoners langs het traject slaan schaamteloos munt uit het fileleed: ze laden hun fietsen vol sigaretten, water, fruit en andere voedingswaren die ze dan aan woekerprijzen aan de truckers slijten.

'De drinkwaterprijs is vertienvoudigd, heet water om onze noedels op te warmen kost vijfmaal meer dan normaal en een lunchpakket is onbetaalbaar. Het is hier duurder dan op restaurant', sakkeren de truckers. Andere omwonenden pikken dan weer hun graantje mee door 's nacht naar de camions te sluipen en de dieseltanks over te pompen in jerrycans. De politie heeft daarom 400 extra agenten opgetrommeld.
Belangrijke verkeersader

Het traject naar Zhangjiakou is een onderdeel van de autoweg Peking-Tibet, een verkeersader die van levensbelang is voor de Chinese hoofdstad. Langs die weg worden dagelijks ontzaglijke hoeveelheden groenten en vooral steenkool aangevoerd om de electriciteitscentrales in de energieverslindende metropool draaiend te houden. Alleen daarvoor zijn dagelijks 17.000 vrachtwagens onderweg. China produceert sinds kort het grootste aantal voertuigen ter wereld en het is intussen de tweede grootste economische macht, maar de infrastructuur kan die explosieve groei duidelijk niet volgen.

Op de Chinese televisie wordt intussen amper een woord vuil gemaakt aan het fileleed. 'Begrijpelijk', zegt een BBC-correspondent. 'Monsterfiles zijn hier dagelijkse kost. Het is alsof we in Engeland een reportage zouden maken over de regen.'
LEES OOK
  • File in China na elf (!) dagen opgelost


    File in China na elf (!) dagen opgelost


    Na maar liefst elf dagen is de ruim 100 kilometer lange file op een snelweg richting Peking weer opgelost.

    Het verkeer is weer langzaam op gang gekomen op de weg ten noordwesten van de Chinese hoofdstad, hebben meerdere bestuurders gemeld die de route vanuit Binnen-Mongolië woensdag hebben afgelegd.
    Langs de kant van de weg lag nog volop afval van vrachtwagenchauffeurs die dagenlang op de weg moesten kamperen op dit deel van de Peking-Tibet-snelweg. Alleen voor een tolpoort zou nog een file hebben gestaan, maar die zou te overzien zijn geweest. Dat de file toch nog snel oploste, komt onder meer door de vrijgave van rijbanen na voltooide wegwerkzaamheden en de vermindering van het aantal politiecontroles. Er was rekening gehouden met nog drie weken.
    De vele duizenden bestuurders van vooral vrachtwagens hadden de tijd gedood met kaart- en bordspelletjes. Mensen die langs de weg wonen, vroegen volgens hen woekerprijzen voor eten en drinken.
    China is druk bezig de infrastructuur te verbeteren, maar het aantal voertuigen op de wegen is explosief gestegen.

    Jawadde... Sta daar maar eens tussen... Zou nogal een getoeter zijn hier... !!! zij liever dan ik