( Art. 2)
Het college van Enkhuizen zegt nog geen besluit te hebben genomen of vrachtwagens langer dan twaalf meter welkom zijn in de binnenstad van de Noord-Hollandse stad. Dat meldt het Noordhollands Dagblad.
Daarmee spreekt het college Transport en Logistiek Nederland tegen, dat onlangs meldde dat trucks van 14,5 meter welkom waren in Enkhuizen. Het college wilde eerst het een verbod invoeren op voertuigen langer dan 12 meter maar ging daarbij voorbij aan de flexibiliteit van de citytrailer, die in de regel langer is dan 12 meter. Het collegebesluit moest nog wel door de gemeenteraad bekrachtigd worden, maar EVO en TLN hadden er alle vertrouwen in dat dat zal gebeuren. "We hebben een voor alle partijen werkbare oplossing gevonden. Dat zal de Raad toch ook onderkennen", meenden de logistieke belangenbehartigers. Nu zegt het college nog helemaal geen besluit te hebben genomen.
14,5 meter welkom in Enkhuizen( art. 1)
Het college van Enkhuizen is akkoord gegaan met het voorstel van verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) om de voorgenomen lengtebeperking voor het bevoorradende verkeer vast te stellen op 14,5 meter. Het college wilde eerst het een verbod invoeren op voertuigen langer dan 12 meter maar ging daarbij voorbij aan de flexibiliteit van de citytrailer, die in de regel langer is dan 12 meter. Hierdoor zou zowel de leefbaarheid van de binnenstad van Enkhuizen en de economie onnodig worden benadeeld. Dat is nu voorkomen, aldus EVO en TLN.
Het collegebesluit moet nog wel door de gemeenteraad bekrachtigd worden, maar EVO en TLN hebben er alle vertrouwen in dat dat zal gebeuren. "We hebben een voor alle partijen werkbare oplossing gevonden. Dat zal de Raad toch ook onderkennen", menen de logistieke belangenbehartigers.
De nauwe straten van Enkhuizen lenen zich niet voor grote trekker-opleggercombinaties. Door de vele klachten van Enkhuizenaren werd de gemeente dan ook genoodzaakt maatregelen te nemen. Door het voorgenomen besluit om voertuigen langer dan 12 meter zouden ondernemers echter gedwongen worden meerdere kleinere voertuigen in te zetten, met alle negatieve gevolgen voor de leefbaarheid en de bereikbaarheid van Enkhuizen van dien.
Bron: TLN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten