Door: Arjan Velthoven
Gepubliceerd op 12 augustus 2010 11:50
Het serieus aanpakken van de transportcriminaliteit verloopt trager dan verwacht. De 13 partners die in december vorig jaar het tweede Convenant Aanpak Criminaliteit Transportsector ondertekenden hebben moeite met de daadgerichte aanpak. Diverse deadlines zijn niet gehaald. En dat in een zomer waarin duidelijk te zien is dat transportcriminaliteit welig tiert.
Het tweede convenant bevat 38 acties. De allereerste daarvan, het door de convenantpartijen gezamenlijk opstellen van eenduidige definities van transportcriminaliteit, had per 1 juni jl. gerealiseerd moeten zijn. "Maar daar wordt nog steeds hard over nagedacht. Definitievorming is bij dit soort projecten vaker een probleem, omdat alle partijen het ermee eens moet zijn en mee moeten kunnen werken", aldus Guus Wesselink, directeur van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) en woordvoerder van de deelnemende partijen.
De bereidheid tot doen van aangifte van transportcriminaliteit moet worden verhoogd. De koepelorganisaties in het transport zouden hun leden stimuleren tot het doen van aangiften en meldingen. Er zou vóór 1 juni een aantal pilots worden gerealiseerd. Wesselink geeft aan dat dat tot op heden nog niet gerealiseerd is.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zou dit jaar een beleidsvisie moeten presenteren over parkeerplaatsen langs het hoofdwegennet. Met nog dik vier maanden te gaan in 2010 is er nog niets daarvan vernomen. TAPA en EVO zouden in het tweede kwartaal van 2010 een model presenteren waarin supply chain risico's en preventieve maatregelen voor alle vervoerssectoren in samenhang wordt geplaatst. "Daar zijn me aan de gang, maar het is nog niet klaar", weet Wesselink.
Het lijkt erop dat de realisering van de aanpak niet zo snel gaat als vooraf ingeschat werd. "Dat is een juiste inschatting", geeft Wesselink toe. "Sommige deadlines zijn niet gehaald. Er wordt wel hard gewerkt, maar voor sommige partijen is het lastig met dergelijke deadlines te werken. Dan moet je je huiswerk heel goed doen. Het traject van realisatie van deze acties duurt daarom wat langer. Ik verwacht dat er een kwartaal bovenop de deadlines komt. Weliswaar staat er voor dit convenant tot 31 december 2013, maar de ernst van de criminaliteit noodzaakt een snelle aanpak. Dat mag geen drie jaar duren." Wesselink wijst erop dat het ministerie van Economische Zaken de voortgang van de acties monitort en bij de diverse partners al eens geïnformeerd heeft "waar en waarom het stokt". In oktober komen de projectgroepen bij elkaar, in november vergadereren alle partijen.
Het tweede Convenant Aanpak Criminaliteit Transportsector werd in december vorig jaar gesloten met als doel transportcriminaliteit beter in kaart te brengen en maatregelen te ontwikkelen om deze te beperken en terug te dringen. De deelnemende partijen zijn het ministerie van Economische Zaken, het ministerie van Justitie, het ministerie van Binnenlandse Zaken, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Openbaar Ministerie, Air Cargo Netherlands (ACN), EVO, KNV, Politie, stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit, Transport en Logistiek Nederland, Transported Asset Protection Association (TAPA) en het Verbond van Verzekeraars.
Download hieronder het tweede Convenant Aanpak Criminaliteit Transportsector, inclusief alle gemaakte afspraken.
convenant_transportcriminaliteit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten