Welkomstwoordje

Welkom in ons Hoekje !!!
We hopen dat je hier een aangename verpozing vind en je je niet zal vervelen. Geniet er van.
Hoe werkt de pps ?
Bij dia`s als Dagboek van een hond en Liefdesgeschiedenis :
om die te laten afspelen ga je even naar de blogarchief en klik je daar op de link van de dia`s die je wil zien .
Gastenboek
Onderaan rechts , onder music oldies vind je een gastenboek
waar je je opmerkingen kan plaatsen wat je van deze blog vind,
of als je een vraag of iets anders wil kribbelen. Ga je gang.
Zoekmachine
Als je nog een beetje verder naar beneden gaat vind je ook onderaan rechts een google-zoekmachine waarmee je dus op het net kan surfen.
Nog een beetje verder naar onder vind je een zoekmachine waarmee je kan vertalen.
Volgen
Vlak daaronder, eveneens links, zie je dat je je als volger van het blog kan opgeven Meer uitleg hierover later.
Travel Talk
Is daar vlak onder. Daarmee kan je ook volgers en eigenaars van andere blogs vinden over de hele wereld. Je moet jezelf dan wel even aanmelden.
Share it
Daarmee kan je artikels delen of video`s op je facebook of Twitter.

Veel plezier !!

waarschuwing
Zoals je zal zien komen in dit blog niet alleen leuke artikelen en amusement aan bod, maar ook ernstige onderwerpen en dringende oproepen!!
Wij, die het goed hebben in ons dagelijks bestaan, laat ons onze ogen niet sluiten voor hen die grote nood kennen
en laat ons daar samen, waar we kunnen en hoe we kunnen ,
een uitgestoken hand bieden.
Al is het maar het tekenen van een petitie of het aanklagen van onrecht... Verspreid het, opdat ook de stem, de hulproep van deze mensen gehoord wordt... !
Dank u wel !!

sunwoef

woensdag 22 december 2010

Tom Rodenburg geeft advies in het voorkomen van schade

http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=7770

Elk transportbedrijf krijgt wel eens te maken met schade. Eén van de mensen die zich hiermee bezighoudt is Tom Rodenburg rr (Register Risicodeskundige), schadepreventieadviseur bij Nationale Nederlanden. 

Hij houdt zich bezig met de risicobeoordeling voor aanvang van de verzekering en begeleiding van wagenparken om schades te voorkomen. Een onderdeel van het schadepreventietraject is het verhogen van de bewustwording van alle medewerkers in de organisatie.



"Het risico beoordeel je naar aanleiding van een inventarisatie. Door de inventarisatie krijg je inzicht in het bedrijf en de bedrijfsprocessen", vertelt Tom. Wat betreft schade wordt onder andere gekeken naar de schaderegistratie en welke maatregelen, op basis van schadeanalyse, genomen zijn. "Wat doe je met de kennis van de schadeoorzaak."

"Bij risicobeoordeling denk je al snel aan de wagen, maar ook de lading speelt een belangrijke rol." Het doel van schadepreventie is het beheersbaar maken en houden van de schadefrequentie en de bijbehorende schadelast. "Hieronder vallen ook de schades die het bedrijf niet claimt. De schadepreventie bestaat uit het ondersteunen en begeleiden van het bewustwordingsproces."

Bij de adviezen op basis van de schadeanalyse wordt aangesloten bij bestaande bedrijfsprocessen. "Het traject begint te allen tijde bij de directie en/of management van het transportbedrijf. Zij zijn verantwoordelijk voor de bedrijfsprocessen." Tom geeft aan dat het voor de continuïteit belangrijk is daar te beginnen, omdat het management het beleid bepaald op basis van de lange termijn visie.

Schadepreventieadviezen moeten realistisch en uitvoerbaar zijn. Hierdoor ontstaat een veranderingsproces waardoor "het gedrag binnen een organisatie veranderd. Voor het veranderingsproces heb je gemiddeld 2,5 tot drie jaar nodig. Het schadepreventieplan moet passen binnen de cultuur en situatie van het bedrijf."

De resultaten van het schadepreventieproject zijn per transportbedrijf natuurlijk wisselend. "Bij sommige bedrijven hebben we de schadefrequentie kunnen halveren. Bij een transportbedrijf met een lagere schadefrequentie is minder te halen", aldus Tom. De meest voorkomende schades zijn wel de manoeuvreerschades. 




oor de huidige winterse weersomstandigheden heeft Tom wel een aantal tips. "Met de planning kun je er rekening mee houden dat door de weersomstandigheden de kans op vertraging veel groter is. Zo kan de chauffeurs meegegeven worden om defensief te rijden. De chauffeurs hebben meer tijd voor aanvang van de rit. Ze moeten ervoor zorgen dat de ramen schoon zijn. Dus calculeer extra tijd in."

Ook de samenwerking tussen het management, de planner en de chauffeurs is cruciaal. Tom adviseert naar elkaar terug te koppelen. "Samen optrekken zodat er meer begrip voor elkaar ontstaat."

Het zicht vindt Tom één van de meest onderschatte aspecten. "Met name de onjuiste spiegelafstelling en zichtbelemmerende zaken zijn not done in het hedendaagse verkeer." Een optimale spiegelafstelling is volgens Tom nog lang niet altijd het geval.

Naast de benodigde verzekeringskennis heeft Tom een technische achtergrond. "Na een loopbaan als werkplaatschef en bedrijfsleider in een autobedrijf ben ik bij Nationale Nederlanden begonnen als schade-expert rr. Inmiddels ben ik doorgegroeid naar mijn huidge functie van schadepreventieadviseur."

Hij is van jongs af aan al heel betrokken geweest bij de transportsector en de techniek die bij transport zit. "Het is een afwisselend onderdeel van de markt." Die diversiteit spreekt hem aan. "Denk aan de verschillende soorten lading en diverse samenstellingen van de voertuigen."

Zelf is Tom geen chauffeur geweest. "Wel heb ik mijn groot rijbewijs voor goederen- en personenvervoer. Af en toe rij ik op uitnodiging wel eens op een nieuwe vrachtwagen of touringcar." Zelf is hij door zijn werk ook bezig met zijn eigen rijgedrag. "Je bent je bewust van de risico's en rijdt daardoor automatisch defensiever." En...natuurlijk zijn de winterbanden onder zijn auto geplaatst!

©Transport Online | Cindy Houwen

Geen opmerkingen: